ARTICOLE

Drepturi si responsabilitati ale angajatilor si angajatorilor

Drepturi si responsabilitati ale angajatilor si angajatorilor

La orice loc de muncă, atât angajații, cât și angajatorii au o serie de drepturi, dar și obligații pe care trebuie să le respecte. Unele sunt de la sine înțelese, pe când pe altele le poate face cunoscute un colaborator extern după absolvirea unui curs de inspector SSM. Orice companie, oricât de mică sau de mare ar fi ea, trebuie să colaboreze cu un specialist SSM si PSI pentru a se asigura că informații de bază sunt disponibile angajaților și că aceștia le-au înțeles.

Dacă o asemenea carieră îți face cu ochiul, iată o mică parte a ceea ce vei acoperi de-a lungul ei, în colaborare cu diverse companii.

Drepturi și responsabilități

Se știe prea bine că în România angajații au o mulțime de drepturi, însă majoritatea nu le cunosc pe toate sau nu le tratează cu importanța cuvenită.

 Rolul unui inspector SSM este acela de a-i face pe aceștia conștienți, atât de drepturile, cât și de obligațiile pe care le au într-o zi de muncă.

Drepturi ale angajaților

Începem cu partea frumoasă și care se adresează majorității populației care muncește: drepturile pe care le are fiecare angajat, indiferent de compania pentru care lucrează, de cât de mare e aceasta sau de domeniul în care activează.

Desigur, fiecare companie în parte poate să aibă și o serie de beneficii extra de care să se bucure angajații, însă aceste drepturi despre care îți povestim astăzi sunt obligatorii prin lege:

●     dreptul la un loc de muncă sigur, adică unul în care să nu aibă parte de accidente neplăcute în timpul orelor de program. Desigur, acestea pot avea loc, însă inspectorul SSM îți va spune și cum să reacționezi și ce e de făcut în asemenea cazuri;

●     dreptul de a beneficia de echipamente de protecție, mai ales dacă locul de muncă este unul care presupune necesitatea folosirii acestora;

●     dreptul la informații, atât despre riscurile la care ar putea fi supuși, cât și despre cum se pot proteja de acestea.

Pe lângă drepturi, însă, angajații au și unele obligații.

Obligațiile angajaților

Acestea sunt la fel de importante precum drepturile angajaților pentru ca relația dintre aceștia și angajator să fie una sănătoasă și lipsită de incidente neplăcute:

●     să respecte procedurile pe care, atât angajatorul, cât mai ales inspectorul SSM le explică, atât prin teorie, cât și prin practică;

●     după primirea echipamentelor necesare pentru buna desfășurare a activității, să se asigure că le folosesc după cum au fost instruiți;

●     în cazul în care are loc un incident, angajații sunt obligați să îl raporteze angajatorului care, la rândul lui, va anunța mai departe organele competente.

Nu doar angajații însă au drepturi și obligații, ci și angajatorii. Iată care sunt acestea.

Drepturile angajatorilor

Este important ca și angajatorii să aibă drepturi pe care să le pună în practică în relația cu angajații. Astfel, ambele părți se vor simți egale și colaborarea va lua o nouă turnură, una mai bună:

●     dreptul de a avea propriile reguli care să fie adaptate domeniului și stilului de muncă și pe care angajații să le respecte;

●     dreptul de a solicita respectarea acestor reguli de către angajați, căci sunt create, până la urmă, pentru binele lor;

●     dreptul de a furniza angajaților echipamente de muncă și protecție pentru a-și putea desfășura activitatea în cel mai bun și corect mod posibil.

Iată acum care sunt cele mai importante obligații ale angajatorilor.

Obligații ale angajatorilor

●     asigurarea unui loc de muncă sigur pentru angajați și tot ceea ce presupune acest lucru: de la spațiul în care angajații își desfășoară activitatea, la echipamentele de care au nevoie pentru a fi în siguranță;

●     angajatorul este obligat să aibă un contract cu un inspector SSM care să îi instruiască pe angajați și care să le răspundă întrebărilor legate de orice aspect referitor la desfășurarea activității.

●     angajatorul este obligat săz evalueze posibilele riscuri la care pot fi supuși angajații și să aibă grijă ca acestea să le fie comunicate.

Atât drepturile, cât și obligațiile angajaților și ale angajatorilor trebuie să fie cunoscute și puse în practică de ambele părți pentru a avea relații profesionale cât mai sănătoase și productive.

Un inspector SSM trebuie să fie liantul între aceste două părți și să se asigure că fiecare dintre ele a înțeles corect ce are de făcut și că se pun în practică în mod proactiv.

Credite foto: unsplash.com