Ai calificarea necesara, ai vechimea si abilitatile cerute, si totusi nu esti chemat la interviuri. Sau esti chemat la un interviu si apoi nu ti se mai da nici un raspuns. E ceva in neregula cu tine? Te gandesti oare la tine ca la un produs bun care nu se mai vinde? Aceasta definire ca si produs, poate parea cel putin bizara la prima vedere. Stabilirea a ce poti sa faci, analiza pietii, a concurentei, elaborarea unei strategii proprii de promovare si a formei de prezentare are avantaje dincolo de prima vedere.
In primul rand te detasezi si privesti situatia de la distanta, iar in al doilea rand te implici in vanzarea unui produs in care crezi si pe care il cunosti: tu, abilitatile tale, cunostintele tale serviciile pe care le poti oferi. Simpla punere pe hartie a obiectivelor te apropie de realizarea lor. Intr-o prima etapa, fiecare va incerca sa creioneze propria strategie de dezvoltare personala, chiar daca aceasta poate fi ajustata ulterior semnificativ. Urmatoarea etapa, adica stabirea strategiei de "punere pe piata": tehnici de vanzare, prezentare, negociere, de tratare a obiectiilor aduce imbunatatiri date de latura practica.
Iata un plan de marketing in 10 pasi care te va face cautat pe piata.
Pasul 1. cercetare de piata
Inainte sa incepi sa-ti cauti de lucru trebuie sa analizezi piata, oportunitatile, noutatile, sa-ti faci o imagine asupra directiei in care se indreapta domeniul tau, in tara si in strainatate, pentru a-ti da seama de nevoile potentialilor tai angajatori.
Pasul 2. analiza competitiei
Analiza pietei duce la analiza concurentei. Vezi care-i sunt punctele forte si care-i sunt slabiciunile. Tine seama de oportunitatile pietei si amenintarile competitiei.
Pasul 3. imbunatateste-ti abilitatile
Odata identificate plusurile si minusurile, vezi in ce fel esti mai bun decat ei si incepe sa-ti pui la punct abilitati in completare. E timpul pentru intarirea plusurilor prin exersarea lor si de reducere a minusurilor prin accesarea unor cursuri de interes. Nu uita de mentorul tau, te poate ajuta!
Pasul 4. creeaza-ti o calitate unica
Transcrie abilitatile tale intr-o fraza care sa rezume aceste calitati deosebite, originale, pe care altii nu le au. Aceasta fraza o vei folosi apoi pentru a te promova, atat in cv sau in scrisoarea de intentie, cat si in interviurile de angajare.
Pasul 5. axeaza-te pe target
Defineste-ti target-ul, segmentul de firme care au nevoie de serviciile tale. Descrie-le detaliat nevoile si beneficiile pe care le pot obtine din colaborarea cu tine. Cu timpul vei avea o lista de firme sau de domenii cu problemele lor si modul in care ii poti tu ajuta.
Pasul 6. fixeza-ti(calculeaza-ti) pretul
Pretul este unul dintre cele mai importante elemente ale unui sistem de marketing. Daca pretul iti este prea mare atunci cererea va fi mica, daca este prea mic profitul va avea de suferit. Alege un pret care sa fie avantajos atat pentru tine cat si pentru cumparator. Afla cam care este salariul obisnuit pentru servicii similare. Apoi verifica daca abilitatile din fraza pe care o folosesti pentru a te promova justifica un pret mai mare.
Pasul 7. planuieste-ti campania de promovare si de marketing
Un plan bun de marketing contine obiectivele tale si felul in care planuiesti sa le impaci cu rezultatele analizei de piata. Cunoscand cerintele pietii, concurenta, dar mai ales cunoscand prin ce esti mai bun decat ceilalti, deja ai in minte cam cum ar trebui sa arate planul tau.
Pasul 8. imaginea
Imaginea vinde. De aceea absolut tot ceea ce te reprezinta: CV-ul, scrisoarea de intentie, tinuta trebuie sa fie in cea mai buna forma. Trebuie sa ai mare grija la imaginea pe care o transmiti, pentru ca va fi primul criteriu eliminatoriu in procesul de recrutare.
Pasul 9. invata sa vinzi
Adica invata sa asculti, sa negociezi. Intotdeauna vinde beneficiile si nu produsul. Intotdeauna tine cont de nevoile cumparatorului.
Pasul 10. analizeaza rezultatele si fii pregatit pentru schimbari
Poate vei realiza ca acea fraza care te defineste are efect de fiecare data cand va trebui sa te promovezi sau cu timpul, o data cu schimbarea cerintelor pietei va trebui sa-ti reajustezi prezentarea. Diferiti cumparatori ar putea sa vibreze la fraze diferite, asa ca uneori reajustarea va trebui facuta pentru fiecare cumparator(angajator) in parte. Analizeaza de fiecare data ce a mers bine, ce nu a mers bine si noteaza. Vei alcatui un material foarte valoros pentru cautarile(abordarile) tale viitoare. Sau poate va trebui sa mai imbunatatesti produsul...