E simplu sa iti faci un blog, dar e destul de complicat sa iti faci un blog bun. Este important sa cunosti strategiile, retetele, sugestiile si comentariile specialistilor in marketing, comunicare si PR pe aceasta tema. Nu trebuie sa ignori nici opiniile bloggerilor mai vechi, chiar daca uneori pot fi radicale: “Lucrurile stau astfel”.
Insa, atunci cand vrei sa realizezi un bun blog profesional, accentul trebuie sa cada pe acele principii care, corect aplicate, te pot ajuta sa iti construiesti si sa iti mentii o imagine profesionala buna si foarte buna, care sa te sustina in cariera. In continuare, va prezentam 3 principii pentru un bun blog profesional.
1. Blog profesional, nu blog despre job. Inainte de a initia un blog, este foarte important sa delimitezi cu claritate tema acestuia. Exista mai multe tipuri de bloguri: personale (hobby, familie, animale de casa), dedicate unei teme de interes particulare (fenomene meteo, tehnica foto, istorie etc.), bloguri profesionale, bloguri despre job si bloguri corporate.
Cu toate ca pot exista situatii in care continutul unui blog profesional sa se intrepatrunda cu cel al blogului personal sau cu cel realizat pe o anumita tema de interes, este esential sa nu confunzi blogul profesional cu ultimele doua tipuri: despre job si corporate.
Majoritatea blogurilor referitoare la jobul curent sunt anonime din motive lesne de inteles: este o activitate care a fost adeseori “recompensata”, cel putin in Statele Unite, prin concediere. De aceea, ceea ce se intampla in organizatie nu trebuie sa constituie subiect de discutie pe un blog profesional. In fond, in companie exista un departament specializat in comunicarea externa.
Blogul corporate este o initiativa oficiala, care se supune anumitor norme interne ale companiei. De obicei, el vizeaza construirea brandului de angajator sau mentinerea unei vizibilitati sporite a acestuia. Bineinteles, daca iti construiesti un blog profesional, poti sustine si initiativele propriei companii.
Un blog profesional, insa, trebuie sa aiba legatura in primul rand cu profesia autorului: de aceea, trebuie sa precizezi specializarea si domeniile de interes. Competentele in domeniul de activitate nu se “prezinta” (ca in CV), ci se demonstreaza prin comentarii pertinente referitoare la stirile (noutati sau tendinte) in domeniul in care lucrezi sau prin solutii la diferite probleme (pentru care poti oferi si “dovezi” ca au functionat/functioneaza). Blogul profesional trebuie sa fie permanent actualizat, dar nu trebuie sa contina informatii “prea” personale.
2. Conteaza ce si cum scrii pe blog. Nivelul discutiilor de pe blogul profesional trebuie sa fie mai ridicat decat cel de pe blogul personal. In niciun caz nu trebuie sa confunzi blogul profesional cu o “extensie” a forumurilor pe care multi useri “semneaza anonim” comentarii agresive. Informatiile confidentiale sau cele care nu pot fi verificate, comentariile foarte acide sau excesiv de “emotionale” si observatiile care scot in evidenta intotdeauna senzationalul sunt o dovada de neprofesionalism. Audienta “de nisa” a unui astfel de blog are asteptari diferite si mai elevate decat cele ale marelui public internaut.
De aceea, trebuie sa alegi teme relevante domeniului tau de activitate si sa incerci sa le tratezi cat mai profesionist cu putinta, evitand, totusi, sa folosesti un jargon ultraspecializat. Conteaza ce si cum scrii pe blog, incepand cu numele si descrierea acestuia, prezentarea personala si categoriile pentru articole. Tot ce scrii poate fi folosit impotriva sau… in favoarea ta.
3. Comenteaza si vei fi comentat. Un blogger care posteaza entry-uri doar pe propriul blog este, probabil, un monologger, un individ (auto)izolat de restul comunitatii. O persoana care isi construieste un blog profesional trebuie sa fie interesata si de crearea unei comunitati profesionale virtuale. Aceasta face posibil schimbul de opinii pe temele alese si crearea unei imagini profesionale pozitive.
Din aceleasi motive, autorul blogului profesional nu trebuie sa fie un “one-person show”: el trebuie sa incurajeze comentariile pe propriul blog, chiar daca acestea exprima opinii diferite sau contrare vederilor sale. Scopul blogului profesional nu este autogratularea, ci aprofundarea si discutarea unor teme de interes profesional cu ajutorul comunitatii virtuale. O buna pozitionare in cadrul comunitatii virtuale profesionale este un aspect important al brandului personal, care te va ajuta pe viitor si in cariera.