Schimbările majore ce au apărut în administrațiile locale și în domeniul resurselor umane odată cu pandemia de Covid-19 au făcut parte dintr-o perioadă de restructurare și adaptare la noile vremuri și condiții. Aproape fiecare domeniu de activitate a fost afectat, fiind necesară o regândire a proceselor interne din instituții și de o eficientizare mult mai bună. Iar pentru angajații din instituțiile publice, aceste schimbări s-au resimțit în mod pregnant. Dacă înainte România nu manifesta un interes foarte mare pentru digitalizare, în ultimii doi ani a fost nevoită să implementeze urgent tehnologii și să aducă un progres rapid tocmai pe această ramură. Digitalizarea aduce schimbări importante atât pentru contribuabili, cât și pentru funcționarii publici. Iată câteva provocări cu care angajații primăriilor se confruntă în această perioadă plină de evenimente:
Chiar dacă este un scenariu optimist în care primăria adoptă implementarea unor platforme online sau a unor aplicații mobile, prin care să comunice cu cetățenii, este esențial ca și angajații publici să știe să gestioneze din spate toată activitatea. Ei au nevoie să aibă un minimum de educație digitală pentru a putea face față cererilor și solicitărilor care apar în mediul online. Iar acest lucru a reprezentat pentru mulți funcționari o adevărată provocare, ei fiind obișnuiți să lucreze direct cu cetățenii prin intermediul ghișeului și cu documente în format fizic.
Odată cu apariția pandemiei, în ultimii doi ani au avut loc adevărate migrații ale resursei umane, atât în domeniul public, cât și în sectorul privat. Spre exemplu, în Statele Unite, foarte mulți angajați și-au dat demisia pentru a căuta locuri de muncă remote. La fel s-a întâmplat și în alte țări din Europa. Se anunță o lipsă de personal tot mai mare în toate domeniile de activitate. Iar sectorul public nu este scutit nici el de această modificare. Provocarea adevărată apare pentru angajații rămași activi care se confruntă cu un volum mult mai mare de muncă, iar eficiența și productivitatea au de suferit.
Colectarea de date și respectarea politicii de protecție a datelor cu caracter personal sunt o altă provocare cu care administratorii publici se confruntă. Toate entitățile, publice sau private, sunt obligate să colecteze și să transfere date. De asemenea, ele trebuie să se asigure că au implementat măsuri pentru eliminarea riscurilor de divulgare a datelor cetățenilor cu care lucrează. De exemplu, în domeniul de achiziții este necesar ca datele să fie păstrate în siguranță. Provocarea apare atunci când angajații din sectorul public lucrează cu arhivarea electronică și cu servere de tip cloud.
În 2020 a fost vital ca instituțiile publice să se concentreze asupra serviciilor principale de care aveau nevoie cetățenii și să le aducă în mediul digital. Acum că pandemia dă semne să se sfârșească, este important să se crească modurile și frecvența în care administrațiile locale se angajează să atragă cetățenii pentru a fi implicați în comunitate. Tehnologia și rețelele sociale sunt modalități excelente de a intra în legătură cu cetățenii și de a promova programe și activități comunitare. Cu cât cetățenii sunt mai implicați civic în problemele comunității, cu atât primăriile și angajații lor sunt mai focalizați pe rezolvarea problemelor cu care aceștia se confruntă.
Și după cum spune și heygov.com, mutarea administrațiilor în mediul online a reprezentat poate cea mai mare provocare, atât pentru manageri, cât și pentru funcționarii publici. Trimiterea de informații, completarea de formulare în format electronic, trimiterea de documente și gestionarea plăților online pe site-uri sunt câteva din micile provocări ce fac parte din transformarea digitală.
Sursa foto: pexels.com
Â
Â