Adeseori, atunci cand se afla in cautarea unui nou job, candidatul aloca prea putin timp pentru a-si formula strategia necesara unei alegeri inspirate, pornind de la premisa ca interviul reprezinta singura etapa cu adevarat importanta in acest proces.
In prezent, insa, ofertele de joburi pentru specialisti si manageri de nivel mediu sunt mult mai generoase decat acum 5 ani, iar persoanele potrivite pentru aceste pozitii se gasesc destul de greu si au pretentii financiare din ce in ce mai ridicate. Este o piata in care candidatii (angajatii) au un cuvant important de spus, chiar daca nu o pot controla in totalitate. Candidatul are adeseori mai multe oferte ferme pentru un nou job si este pus in situatia de a opta intre doua pozitii care par sa fie la fel de promitatoare. Momentul acestei decizii este la fel de important pentru cariera viitoare ca si cel al interviului. De aceea, este important sa stii cum sa alegi intre doua oferte de job.
Ideal, atunci cand faci alegerea, ar trebui sa stii foarte bine nu doar ceea ce vrei de la noul job, ci si sa ai acces la o serie de informatii vitale referitoare la compania si pozitia oferita in cadrul acesteia.
O decizie informata ar trebui sa se bazeze pe cunoasterea istoriei de business a companiei, pe gradul de dependenta a acesteia fata de noile tendinte din piata, stabilitatea financiara si calitatea echipei manageriale. De asemenea, ea trebuie sa ia in calcul si detalii-cheie referitoare la pozitia oferita, care nu sunt intotdeauna prezentate explicit in anuntul jobului sau in timpul interviului: mediul de lucru si presiunile exercitate de acesta, gradul de autonomie sau nivelul de implicare acordat angajatului, precum si oportunitatile reale de avansare si evolutie profesionala.
De fapt, de multe ori nu ai acces direct la aceste informatii, iar potentialii angajatori se asteapta sa iei o decizie intr-un timp scurt. Pentru a putea face o alegere buna intre doua oferte de job, trebuie sa formulezi o strategie inainte de a initia intregul proces. Aceasta strategie trebuie sa vizeze cateva metode alternative de acces la informatii despre jobul si organizatia vizate. In continuare va prezentam 3 astfel de tactici.
i). Cunoaste ce se spune. Ce se spune despre o companie poate fi la fel de important ca si informatia oficiala, direct de la sursa (companie). Desi nu trebuie trecuta cu vederea nicio sursa neoficiala de informatii (membrii network-ului profesional, fosti si actuali angajati, concurenti si parteneri, pagini web si bloguri), acestea trebuie judecate contextual, luand in calcul pozitia si interesele emitatorilor. O sursa mai credibila de stiri si analize referitoare la companiile-angajator o constituie presa de specialitate, care de obicei isi sustin argumentele cu cifre. Pentru a cunoaste aceste informatii, este insa necesar sa fii in permanenta conectat la mediul HR si de business.
ii). Intervieveaza intervievatorul. Orice candidat stie ca interviul este o oportunitate unica pentru a afla detalii despre sarcinile jobului, pentru a cunoaste viitorul sef si, eventual, cate ceva despre cultura organizationala a companiei. Exista, insa, si alte tactici de a “intervieva intervievatorul”, pe care, de altfel, le utilizeaza si specialistii in resurse umane. Astfel, cand te afli in postura de candidat, trebuie sa acorzi atentie si modului in care specialistul HR prezinta informatiile (tonalitatea vocii, mimica si gesturi), pentru a incerca sa stabilesti in ce masura mesajul transimis este veridic (Este specialistul HR un angajat implinit, asa cum incearca sa te convinga?). Daca nu esti sigur pe intuitie, atunci trebuie sa afli cat mai multe despre sistemul de evaluare a performantelor angajatilor: astfel iti vei face o idee despre nivelul profesional al viitorilor colegi sau manageri.
iii). Afla daca managerul este mentor. Un job al carui pachet de compensatii si beneficii “include” si un manager-mentor este intr-adevar valoros. Un mentor te poate sustine in evolutia profesionala, ajutandu-te sa iti cunosti punctele forte si punctele slabe, sa iti stabilesti obiective profesionale realiste si sa asimilezi un know-how deja validat de practica.
De aceea, in timpul discutiei cu viitorul manager trebuie sa afli daca si in ce mod este dispus acesta sa se implice in dezvoltarea ta profesionala. Astfel, vei reusi sa faci cea mai buna alegere intre doua oferte de job asemanatoare.