De sarbatori, aproape toate companiile organizeaza petreceri pentru angajatii lor. Desi teoretic prezenta este facultativa, reprezentantii firmei considera normal ca angajatii sa participe la acest eveniment. De aceea, este o idee buna sa va faceti timp pentru acesta, dar trebuie sa luati in considerare faptul ca “petrecerea de firma” are alte reguli decat cea cu prietenii. Prin urmare, trebuie sa fiti atenti... cum va distrati.
Unii angajati nu sunt impresionati de astfel de evenimente sau chiar le simt ca o obligatie, o presiune suplimentara exercitata de companie asupra lor. Acestia se intreaba de ce este necesara o astfel de petrecere si de ce nu le este oferita in locul ei o zi de concediu in plus. Exista multe motive pentru care o companie “da o petrecere” la sfarsit de an: o cutuma la care subscriu majoritatea firmelor, un mijloc de a promova coeziunea grupului sau chiar teama ca in lipsa acesteia angajatii vor comenta ca “nici macar lucrul asta nu au putut sa-l faca”.
Astfel, de cele mai multe ori, angajatul este pus in fata unei decizii deja luate, ramanandu-i insa libertatea de a gestiona evenimentul cat mai abil cu putinta. “Petrecerea de firma”, indiferent daca are loc la birou sau in afara lui, se desfasoara intr-un “decor de serviciu”, la care participa sefii, colegii si subordonatii. De aceea, o atitudine inadecvata poate avea urmari neplacute la birou sau poate avea chiar un impact negativ asupra carierei. Va propunem 10 sugestii care sa va ajute sa va simtiti bine atat la petrecerea de firma, cat si dupa aceasta.
1. Tratati petrecerea de firma ca pe o intalnire cu un client. Incercati sa abordati si alte teme decat “ce am cumparat” sau “ce a facut X”.
2. Vorbiti... Prezenta fizica este necesara, dar nu si suficienta. Participati la eveniment printr-un toast, o anecdota sau o povestire interesanta.
3. ...dar cu atentie. Unii considera petrecerea o oportunitate pentru defulare, dar in cele mai multe cazuri aceasta axioma nu este valabila si pentru un eveniment organizat de firma. Evitati subiecte care ar putea da nastere la tensiuni sau dispute ireconciliabile (religie, politica, zvonuri despre starea economica a companiei etc.).
4. Socializati-va. Petrecerea de firma este o buna ocazie pentru a va socializa cu subordonatii, colegii sau sefii. Totusi, nu e indicat sa va “tineti scai” de seful direct sau de managerul senior: aceasta atitudine poate primi alte conotatii, iar cel “imobilizat” va dori, probabil, sa discute si cu altcineva.
5. Ascultati. Multe persoane reusesc sa creeze relatii de amicitie tocmai datorita capacitatii de a asculta si de a raspunde. La o petrecere acestea sunt preferate celor care monopolizeaza discutia, din dorinta de a se afla tot timpul “in lumina reflectoarelor”.
6. Atitudine pozitiva. Este foarte probabil ca la sfarsit de an sa fiti obosit si mai iritabil ca de obicei. Totusi, nu e indicat sa va petreceti timpul comentand situatiile neplacute de la serviciu sau din viata personala: riscati sa va pierdeti interlocutorii.
7. Acordati un interval de timp rezonabil pentru petrecerea de firma. Chiar daca aveti alte lucruri de rezolvat, nu puteti aparea cu 15 minute inainte de final: acest fapt nu va trece neobservat.
8. Aspect vestimentar. Desi puteti fi tentati sa va imbracati fie “de gala”, fie sport, este de preferat sa optati pentru o solutie de compromis, daca organizatorul nu specifica altfel. In orice caz, trebuie sa evitati “extravagantele”, deoarece vor fi imediat remarcate si “intens discutate”.
9. Moderatie. Alcoolul consumat in exces nu dauneaza doar sanatatii, ci si reputatiei in organizatie. In plus, este lipsit de sens sa ruinezi in cateva ore ceea ce ai construit intr-un an sau chiar mai multi.
10. Multumiti colegilor care au organizat petrecerea, au depus un efort considerabil pentru ca toata lumea sa se simta cat mai bine.