ARTICOLE

Principalii factori de stres la locul de munca si metode de combatere a acestora

Principalii factori de stres la locul de munca si metode de combatere a acestora

Stresul la locul de munca a devenit, in ultimii ani, o problema din ce in ce mai complicata, pentru ca afecteaza nu numai sanatatea angajatilor, ci si productivitatea si, implicit, performanta per ansamblu a companiilor. Asociatia Americana de Psihologie a realizat numeroase studii pe aceasta tema, incepand cu 2007. Concluzia este ca 60% dintre salariati considera ca jobul pe care il au este principalul factor de stres din viata lor. 

 

Prin urmare, ca manager modern, care isi doreste rezultate excelente pe termen lung, pe o piata concurentiala dinamica, este important sa identifici, din timp, semnele ca angajatii tai sunt stresati, sa intelegi exact care sunt factorii de stres si sa construiesti o strategie eficienta pentru combaterea acestora.  

Ce este stresul la locul de munca si cum se manifesta

 

Potrivit Organizatiei Mondiale a Sanatatii, stresul la locul de munca este definit ca reactia pe care oamenii o au fata de tipul si volumul cerintelor zilnice si fata de presiunea exercitata asupra lor ca sa rezolve taskuri ce le depasesc atributiile, pregatirea profesionala si ii pun in dificultatea de a le face fata cu succes. Stresul survine in multe circumstante, dar, in general, este accentuat, in egala masura, de lipsa sustinerii din partea leadership-ului companiei sau a colegilor de echipa ori de departament, si de controlul fragil al salariatilor asupra proceselor de lucru. De multe ori se creeaza o confuzie intre presiune sau provocare si stres si, frecvent, aceasta este folosita ca scuza pentru un management defectuos. 

 

Negestionat corect, stresul la locul de munca are manifestari complexe, pe mai multe planuri:

 

  • - deteriorarea starii fizice - oboseala, tensiune musculara, cefalee, palpitatii, tulburari de somn, probleme gastrointestinale;

  • - afectarea starii psihice - depresie, stari de anxietate, iritabilitate, senzatia de suprasolicitare si de incapacitate de a face fata cerintelor, scaderea capacitatii de concentrare;

  • - aparitia unor tulburari de comportament - absenteism, probleme de comunicare si relationare cu ceilalti, intoleranta, nerabdare, scaderea productivitatii, dezinteres.

Principalii factori de stres la locul de munca

 

Tinand cont de efectele pe care stresul la locul de munca le poate avea atat la nivel individual, cat si la nivelul companiei per ansamblu, primul pas pentru a construi o strategie eficienta in ceea ce priveste managementul stresului este identificarea principalilor factori care il determina si il favorizeaza.  

Sarcinile trasate neclar si termenele limita stranse

 

Unul dintre factorii de stres cel mai des invocati de angajati este legat de sarcinile trasate neclar si de termenele limita stranse. Acestea sunt consecinte fie ale lipsei de transparenta atunci cand sunt trasate directiile generale de actiune la nivelul companiei, fie ale unei organizari deficitare la nivel departamental. Din aceasta perspectiva, sunt doua aspecte la care este bine sa reflectezi, ca manager: 

 

  1. I. Construirea unei politici de comunicare transparente, astfel incat fiecare angajat sa inteleaga exact care ii sunt atributiile, ce rol joaca in proiectele in care este implicat.

  2. II. Gestionarea corecta a personalului, astfel incat respectarea deadline-urilor sa nu fie o povara, ci o provocare pentru a fi mai performanti. Este important, in acest context, ca angajatul sa se simta motivat. 

Lipsa unei colaborari eficiente intre colegi

 

Colaborarea eficienta cu managerii si colegii este unul dintre elementele cheie pentru obtinerea performantelor, indiferent de domeniul de activitate. Din acest punct de vedere, crearea unei atmosfere de lucru placute, care sa stimuleze creativitatea si comunicarea eficienta, asigurarea conditiilor optime de munca si de colaborare sunt esentiale. 

 

Accentul pus pe dinamica personalului in interiorul departamentelor si interdepartamental, regulamentele interne privitoare la comportamentul adecvat la locul de munca, recrutarea si angajarea pe criterii obiective, care corespund cerintelor profesionale si culturii companiei, joaca un rol hotarator in construirea unor echipe solide. La nivelul acestora, trebuie sa existe, pe de-o parte, lideri pe care oamenii ii urmeaza, pentru ca se identifica perfect cu valorile promovate si au incredere in deciziile luate, si, pe de alta parte, este nevoie de adoptarea unei atitudini pozitive, indiferent de situatie, si de cultivarea unor relatii interpersonale bazate pe respect reciproc. 

Lipsa unui echilibru intre viata personala si cea profesionala

 

Un alt factor de stres major, specific lumii competitive in care traim, este lipsa unui echilibru intre viata personala si cea profesionala. Cand angajatii ajung sa simta ca problemele de serviciu le invadeaza spatiul personal, apare riscul dezvoltarii stresului cronic, ce poate duce inclusiv la burnout, sindrom profesional recunoscut de Organizatia Mondiala a Sanatatii si care este asociat cu starile depresive si diverse probleme de sanatate, cum ar fi bolile cardiovasculare sau hipertensiunea vasculara. In plus, lipsa timpului liber petrecut cu familia sau cu prietenii creeaza frustrari la nivel individual si relatii tensionate cu cei dragi. Toate acestea isi pun amprenta asupra performantelor angajatului, si, implicit, ale companiei, pentru ca in spatele succesului oricarui business stau salariatii profesionisti, motivati, deschisi catre inovatie si care se implica in proiectele care le sunt incredintate. 

Metode de combatere a factorilor de stres la locul de munca

 

Odata identificati factorii de stres, este esential sa recunosti public la nivelul managementului companiei ca exista aceasta problema si sa gasesti cele mai eficiente metode de combatere a lor. Practic, este vorba despre construirea unei strategii functionale pe termen lung. 

Adoptarea unui sistem de lucru hibrid

 

Managementul eficient al stresului la locul de munca tine de adoptarea unor masuri concrete in ceea ce priveste modul de lucru, asigurarea unui mediu sigur si confortabil pentru desfasurarea activitatilor, dar care sa stimuleze si colaborarea intre angajati si setarea unor obiective clare la nivelul companiei. Pornind de la ideea ca nevoile si asteptarile salariatilor sunt diferite, una dintre metodele prin care poti reduce stresul profesional este adoptarea unui sistem de lucru hibrid, in care unii dintre angajati sa poata veni fizic la birou si altii sa munceasca remote. In felul acesta, poti contribui la recapatarea echilibrului dintre viata personala si cariera, imbunatatirea comunicarii interdepartamentale, dar si dintre angajati si manageri, precum si la stabilirea unor obiective clare alaturi de echipa. 

Asigurarea unui mediu de lucru sigur si confortabil

 

In contextul crizei sanitare fara precedent, mediul de afaceri se confrunta cu noi provocari, mai ales din perspectiva reintoarcerii angajatilor la birou, fie ea si partiala. Aceasta, pentru ca in „noua normalitate”, nevoia de securitate sanitara este mai puternica decat oricand si, in plus, salariatii isi doresc, ca odata reveniti in spatiile de lucru traditionale, sa-si poata desfasura activitatea in conditii sigure si sa colaboreze eficient unii cu altii. Astfel, luand in calcul nu doar momentul actual, ci si perioada post-pandemica, principalele preocupari ale angajatorilor se refera la: 

 

  • - stimularea angajatilor sa revina la birou si sa munceasca in echipa, intr-un spatiu sigur pentru sanatatea lor; 

  • - cresterea increderii angajatilor in munca la birou si comunicarea transparenta pentru ca acestia sa-si poata imbunatati modul in care percep spatiile de lucru comune;

  • - adoptarea unei solutii de aceeasi amplitudine cu problema globala generata de pandemie, pentru ca sa fie rezolvata pe termen lung, nu doar pentru moment. 

 

Pornind de la aceste provocari si din nevoia unor masuri concrete, care nu tin doar de felul in care actioneaza autoritatile statului, ci si de implicarea oamenilor activi din mediul de afaceri, Genesis Property a creat, la initiativa antreprenorului roman Liviu Tudor, fondator si presedinte al companiei de investitii si dezvoltari imobiliare, IMMUNE Building Standard™, un standard care include peste 130 de masuri revolutionare de protectie sanitara. 

 

Astfel, IMMUNE Building Standard™ are rolul de a transforma cladirile de birouri conventionale, asa cum au fost ele gandite pana acum, in spatii in care angajatii sa-si poata desfasura activitatea, in conditii de siguranta sporite, atat in timpul pandemiei, cat si in perioada care va urma dupa incheierea crizei sanitare globale. Bazandu-se pe principiul conform caruia, in lumea post-pandemica, bunastarea si sustenabilitatea vor fi preocupari generale si esentiale, IMMUNE™ propune regandirea spatiilor de birouri si pregatirea eficienta a cladirilor, in fata potentialelor riscuri de natura patologica, protejarea rezidentilor cladirilor de birouri si sustinerea excelentei in mediul de business. Cu alte cuvinte, scopul punerii in practica a unor astfel de masuri este crearea unor spatii care incurajeaza productivitatea si reduc factorii de stres la locul de munca. 

 

Identificarea factorilor de stres la locul de munca si gasirea unor solutii eficiente pentru combaterea lor este importanta nu doar la nivelul fiecarui angajat, ci si pentru companie per ansamblu. Aceasta, pentru ca performantele, pe termen lung, depind de productivitate, creativitate, putere de adaptare, implicare si devotament. Prin urmare, este esential sa ai angajati motivati, valorosi si fideli culturii companiei. 

 

Sursa foto: Shutterstock