Sefii, fie ei CEO sau manageri de departament, au o pozitie destul de sensibila in fata subalternilor. Ca sa isi castige respectul si, de ce nu, simpatia, orice sef ar trebui sa stie cele 10 lucruri de mai jos si sa le aplice.
1.Seful ii ajuta pe ceilalti sa aiba succes
Suna simplu, ati fost promovat in aceasta pozitie datorita propriilor realizari. Acum, trebuie sa schimbati obiectivul de la propriul succes catre cresterea echipei pe care o aveti in subordine. Cu alte cuvinte, nu mai este vorba despre dumneavoastra, ci despre “trupe”. Daca ele o duc bine si dumneavoastra veti face la fel.
2. Sefii nu ii trateaza pe toti in acelasi mod
Un sef extraordinar invata sa isi adapteze atitudinea si discursul in functie de cui se adreseaza. Nu isi schimba sistemul de valori, dar nu se comporta similar cu oricine. Gestioneaza relatiile la fel de complex precum sunt si oamenii cu care interactioneaza. Iar acest lucru este o adevarata abilitate.
3. IQ-ul a ajutat sefii doar pana la pozitia aceasta; EQ-ul ii duce la urmatorul nivel
Inteligenta emotionala, atat de mediatizata, isi merita pe deplin faima: felul in care simtiti, comunicati si va descrieti propriile emotii, capacitatea de a le identifica, asuma, gestiona si, nu in ultimul rand, gradul in care le intelegeti si invatati din acestea. Un sef empatic, care stie sa se adapteze situatiilor si construieste totul pe incredere este acea persoana de care o echipa are nevoie pentru succes.
4. Oamenii se indragostesc cu ideile si solutiile propriilor creatii
Este rapid si usor sa spuneti oamenilor ce sa faca. Dar atunci cand sunteti deschisi la idei, cei care vin cu propuneri vor fi si cei mai implicati. Atunci cand cineva isi pune amprenta personala asupra unui lucru, ii va pasa mai mult de acesta. Ideea se aplica atat in sarcinile de munca, cat si in negociere si rezolvarea conflictelor.
5. O abilitate critica: coaching-ul
Sefii care fac munca altora nu ii ajuta sa creasca. Sa faceti munca subalternului care nu stie poate fi un mod mai rapid, insa are impact doar pe termen scurt. Sa fiti un antrenor, un coach pentru echipa pe care o coordonati va da rezultate optime pe termen mediu si lung. Corectarea se refera la produs, coaching-ul se refera la angajat. Cu o instruire buna, atat persoana, cat si produsul se imbunatatesc.
6. Subalternii trebuie sa va inteleaga
Care este diferenta dintre incredere si aroganta? Adesea ea se rezuma la felul in care liderul comunica si echipa o percepe. Sefii nu trebuie sa presupuna ca subalternii le pot citi gandurile. Este dificil sa va faceti clare intentiile.
7. Conflictul nu se rezolva daca este ignorat
Cei mai buni sefi construiesc culturi organizationale in care conflictul poate fi inevitabil intre oamenii destepti si creativi, dar este gestionat foarte bine. Diferentele duc la progres, valorile sunt transmise clar si oamenii sunt responsabilizati: in acest fel conflictul dispare.
8. Motivatia intrinseca este cea mai puternica
Munca este facuta foarte bine atunci cand oamenii se automotiveaza. Acest lucru se traduce prin motivatie intinseca: motorul intern al fiecaruia functioneaza cu alegere, competenta, semnificatie si progres. Sau placerea de a lucra cu o echipa sau a obtine un lucru de unul singur. Sefii buni stiu ce ii motiveaza pe fiecare catre atingerea obiectivelor.
9. Gestionarea schimbarii este o responsabilitate continua
Schimbarea poate crea disconfort multor persoane, dar sefii trebuie sa ajute subalternii sa se orienteze catre noi directii si oportunitati. Managerii extraordinari sunt aceia care construiesc puntile catre viitor.
10. Sefii-lider ii inspira pe ceilalti
Exista sens, onoare si demnitate in orice forma de munca onesta. Nu va temeti sa pareti sentimental daca impartasiti o viziune, o pasiune sau un vis. Sefii buni fac oamenii sa se simta mai bine cu ei insisi, cu munca si obiectivele lor. Indrazniti sa fiti cel care ii inspira!