Se spune adesea ca departamentul de Resurse Umane (Human Resources) este un bastion al birocratiei. In aparenta aici se lucreaza cu multe acte, se arhiveaza in exces si toate documentele trebuie sa fie in cel putin 2 exemplare. Traditional insa, rolul HR-ului este de a servi la sprijinirea organizatiei in gestionarea celei mai importante resurse, angajatii.
Rolul unui departament HR profesionist este de a ajuta organizatia sa evolueze, sa isi rezolve conflictele, sa arate cand exista derapaje si sa contribuie la eliminarea acestora. HR-ul este un partener strategic al conducerii companiei. Prin dezvoltarea de strategii el poate contribui la schimbarea organizatiei astfel incat aceasta sa se adapteze mai bine mediului in care functioneaza.
Este timpul ca HR-ul sa fie mai mult decat o arhiva de dosare de personal, si mai mult un facilitator al dezvoltarii organizatiei. Compania are nevoie de:
- oameni potriviti culturii ei si departamentul HR este capabil sa ii identifice;
- de reguli si proceduri specifice;
- de analiza a mediului mereu in schimbare si HR-ul identifica caile prin care organizatia se poate adapta;
- un sustinator al angajatilor si prin sistemele construite ajuta la retinerea talentelor si a angajatilor pretiosi;
- HR-ul, ca sprijinitor al conducerii companiei in stabilirea misiunii, viziunii si obiectivelor pe care apoi le comunica angajatilor;
- HR-ul propune si participa la construirea unor sisteme eficiente de remunerare si compensare a angajatilor in functie de importanta posturilor ocupate;
- HR-ul in pozitie de consultant al conducerii companiei, mai ales cand situatiile limita pot destabiliza climatul oganizational al acesteia;
- HR-ul, in pozitia de Campion al comunicarii, stie ce se intampla in organizatie si faciliteaza raspandirea informatiei in mod regulat, corect si onest.
Cheia pentru deschiderea unei comunicari eficiente este castigarea increderii. HR-ul nu este doar aliatul conducerii sau avocatul angajatilor, el este in egala masura si aliat si avocat. El este echidistant, un liant al colaborarii intre angajat si angajator. Ascultarea activa si cea efectiva prin care se transmite ca s-a inteles ce doreste atat compania cat si angajatul este calea potrivita pentru cresterea nivelului de incredere.
Maiestria in identificarea nevoilor organizatiei
Se spune ca identificarea nevoilor este o arta, iar HR-ul are aceasta menire. HR-ul este parte importanta in construirea si apoi in implementarea strategiilor companiei. Misiunea companiei este in rezonanta cu nevoile angajatilor si cu nevoile de business ale companiei.
Misiunea departamentului HR are ca scop:
- Realizarea de sisteme echitabile de remunerare si compensare a anagajtilor;
- Oferirea de asistenta celorlalte departamente pentru obtinerea unor rezultate ale muncii de nivel superior;
- Monitorizarea proceselor de aplicare a politicilor de resurse umane, recrutare si selectie, integrarea in companie a noilor angajati, promovare si training, supravegherea respectarii regulilor de disciplina si etica in companie, rezolvarea conflictelor.
De ce are nevoie organizatia?
Un departament de HR profesionist demonstreaza ca este capabil sa:
- aduca un plus-valoare organizatiei prin contribuitia la atingerea obiectivelor;
- recunoasca si sa trateze toti membrii acesteia ca fiind clienti ai organizatiei si de aici satisfacerea nevoilor lor;
- recunoasca nevoia de schimbare si sa ofere solutii. Imbunatirea continua este cheia succesului;
- ia atitudine impotriva actiunilor care aduc atingere scopurilor organizatiei;
- fie capabil sa analizeze organizatia si sa contribuie la insanatosirea ei. Analiza climatului organizational este un instrument care ofera raspunsuri;
- identifice nevoile de training ale angajatilor astfel incat acestia sa reuseasca sa creasca nivelul de performanta in realizarea sarcinilor. Ulterior retinerea in companie a angajatilor instruiti este un proces care implica recunoasterea valorii lor, stimularea si cresterea apartenentei la companie.
In concluzie, HR-ul trebuie sa mentina echilibrul intre diferitele sale roluri: partener de business, consultant intern, expert operational si administrativ si ...avocat atat pentru angajati cat si pentru angajator.
Acestea ar putea suna a afacere, dar rolul oamenilor de resurse umane este de a creea un sprijin pentru organizatie in viitor.
Pentru toate acestea, cresteti vizibilitatea departamentului de HR!