Managerii sunt inclinati sa creada ca pachetul salarial, planul coerent de gestionare a carierei si sistemul de evaluare a performantei si recompensarea sa materiala sunt singurele elemente cruciale in motivarea angajatului. Construirea relatiei superior - subordonat pornind de la principiul eficientei poate fi considerat un ''defect profesional'' al managerului, dat fiind ca misiunea lui este asigurarea eficientei echipei, a departamentului, a sucursalei sau a intregii firme.
Un pret ce trebuie platit...
Unul dintre ''costurile'' pe care un manager trebuie sa il introduca in ecuatie este mai greu cuantificabil si se refera la recunoasterea rezultatelor angajatilor printr-o ''vorba buna''. Aceasta sintagma se refera la o categorie speciala de apreciere, deoarece canalul prin care are loc comunicarea este direct (discutie, scrisoare inmanata anagajatului etc.), iar mesajul transmis are un caracter personalizat (este adresat unei persoane anume, nu unui grup).
Reticenta managerului de a plati acest pret are doua ratiuni la prima vedere intemeiate. In primul rand ''timpul inseamna bani'', iar acest mod de manifestare a recunostintei va avea un impact negativ asupra propriei activitati. In al doilea rand, ''vorba buna'' poate duce la o ''incalzire'' nedorita a relatiilor, atunci cand subordonatul o intelege ca pe o permisiune tacita de a se deroga de la indatoririle sale obisnuite. Cu toate acestea, un calcul sumar arata ca timpul ''cheltuit'' este nesemnificativ. In plus, unul dintre elementele de baza ale artei manageriale se refera tocmai la capacitatea de a conduce echipa.
Acolo unde interesele angajatului si angajatorului se intalnesc...
Aprecierea si respectul care decurge de aici sunt trebuinte general umane, nedepinzand in mod primordial de serviciu. Cu toate acestea, locul de munca reprezinta unul dintre cele mai importante medii in care individul interactioneaza social, cel putin din punctul de vedere al timpului pe care i-l dedica. De aceea, aprecierea activitatii profesionale are o importanta capitala pentru individ.
Dar in ce mod prefera angajatul sa ii fie apreciate realizarile? Un studiu efectuat de Bob Nelson, autor de best-seller-uri despre recunoastere si recompensa, arata ca primele 10 moduri de apreciere preferate de angajat nu presupun avantaje materiale, ci o ''vorba buna'', o lauda din partea sefului. Desi pentru individ aprecierea este ''un scop in sine'', ea are un efect vizibil asupra modului in care angajatul isi indeplineste indatoririle. Subordonatul caruia i se recunosc meritele va fi mai motivat, va lucra cu placere si, prin urmare, va fi mai eficient. Astfel, managerul va fi direct interesat sa le multumeasca celor care isi fac treaba bine.
Cum spui o ''vorba buna''?
O ''vorba buna'' trebuie in primul rand sa fie onesta, deoarece o apreciere nesincera are efectul opus celui scontat. In al doilea rand, recunoasterea trebuie sa aiba un caracter spontan, prietenos, tocmai pentru a nu parea falsa. Aceasta nu inseamna, insa, ca aprecierea trebuie realizata ''spontan'', adica doar atunci cand managerul isi aminteste de succesele subordonatilor.
Un manager constient de importanta acestui factor in bunul mers al echipei va dezvolta un program bine structurat in care fiecarei realizari sa ii corespunda un anume tip de recompensa. In plus, el va pune acest plan in concordanta cu strategia generala de dezvoltare si cultura organizationala a firmei.
Exista doua moduri principale in care managerul poate recompensa non-material angajatii.
a) in scris, printr-o scrisoare sau e-mail, in care angajatului i se aduce la cunostinta modul in care actiunile sale au contribuit la eficienta firmei, prezentandu-i-se multumiri din partea conducerii;
b) verbal, atunci cand managerul multumeste personal anagajatului.
Este esential ca superiorul sa cunoasca foarte bine profilul psihologic al subordonatilor, deoarce nu toti vor agrea acelasi mod de comunicare. De exemplu, sunt persoane care prefera ca aprecierea lor sa fie facuta publica. In acest caz este recomandat ca scrisoarea de apreciere sa fie afisata pe board-ul biroului unde aceasta lucreaza sau, daca se prefera comunicarea verbala, manifestarea recunostintei sa aiba loc in prezenta colegilor sau in cadrul unei sedinte.
In orice caz, aplicarea unui program structurat de recunoastere a angajatilor este un test si pentru capacitatea manageriala a liderilor. Acesta ''cere ca managerii sa devina manageri mai buni'', dupa cum afirma Alan G. Robinson, profesor la Isenberg School of Management, de la Universitatea Massachusetts Amherst.
Asadar, spune o vorba buna din cand in cand!