Ce va doriti sa aflati de la candidatii pe care ii chemati la interviu? Specialistii spun ca fiecarui tip de infomatie pe care doriti sa o aflati ii corespunde o tehnica de interviu si de formulare a intrebarilor. Puteti sa va formulati intrebarile astfel incat raspunsurile candidatilor sa va ofere: date cat mai concrete, informatii despre personalitatea lor, indicatori cu privire la gradul de stapanire a unor abilitati, etc. MyJob va ofera mai jos un set de intrebari clasificate in functie de rezultatele pe care le ofera fiecare. Pe langa exemplele practice veti gasi si sfaturi cu privire la aplicarea acestor intrebari.
Intrebari de tipul problema-rezolvare
Intrebarile de acest tip sunt extrem de folositoare atunci cand incercati sa surprindeti calitatile, cunstintele si personalitatea candidatului in raport cu cerintele specifice ale pozitiei libere din companie. Puteti cere candidatului sa va ofere exemple cu privire la situatii similare din trecut si felul in care le-a solutionat. Exemple de intrebari de tipul problema-rezolvare.
- Descrieti-mi va rog cea mai stresanta problema legata de colaborarea cu un coleg. Ce fapte au cauzat aparita ei? Ce ati facut pentru rezolvarea ei? Care a fost rezultatul final?
- Aratati-mi va rog, o situatie in care a trebuit sa negociati cu colegii pentru a-i convinge ca solutia dumneavoastra in rezolvarea unei situatii era cea mai potrivita. Care erau celelalte solutii? Cum i-ati convins? Care a fost rezultatul final al solutiei dumneavoastra si ce parere au avut colegii?
Intrebari situationale
Intrebarile situationale sunt dezvoltate din incidente sau indatoriri clare ale postului pe care doriti sa il ocupati. Scopul acestor intrebari este sa aflati cum s-ar descurca candidatul intr-o situatie cu care ar urma sa se confrunte des dupa angajare. Sugerati candidatului un scenariu si cereti-i sa va explice ce solutie ar alege si de ce. Exemple de intrebari situationale:
- Coordonati o echipa de vanzari care nu si-a indeplinit planul lunar de vanzari. Echipa dumneavoastra are mereu astfel de rezultate, insa atunci cand compania propune un concurs intern pentru cea mai buna echipa de vanzari, ea castiga de fiecare data. Ce faceti pentru a motiva echipa sa obtina constant rezultate bune in vanzari?
- Ce ati face daca un coleg de birou are rezultate sub standardele companiei insa numai dumneavoastra remarcati acest lucru? Colegul tocmai a suferit o problema personala majora. Motivati-va alegerea.
Intrebari Factuale
Puneti intrebari generale candidatului pentru a va explica/clarifica informatii factuale din experienta sa. Exemple de intrebari factuale:
- Spuneti-mi va rog, mai multe despre despre proiectele pe care le-ati finalizat cu ajutorul produselor software de tip ERP.
- Care au fost responsabilitatile dumneavoastra la actualul post in ceea ce priveste retentia clientilor?
Intrebari tehnice
Intrebarile tehnice fac apel la cunostintele teoretice ale unui candidat si tind sa aiba raspunsuri corecte sau gresite. Puneti intrebari care se refera in mod special la cerintele specifice ale postului pentru care recrutati. Cereti ajutorul unui specialist din companie pentru a va asista atunci cand formulati intrebarile. Incercati de asemenea sa va pregatiti pentru a intelege limbajul specific. Exemple de intrebari tehnice:
- Care sunt pasii pe care ii aveti de urmat cand instalati un nou server de email?
- Cum puteti afla ce cota de piata are produsul X al companiei noastre?
Intrebari despre asumarea unui rol
Cerandu-i candidatului sa isi asume un rol intr-un exercitiu practic puteti sa verificati daca unele din abilitatile metionate in CV sunt sau nu adevarate. Astfel de exercitii pot include situatii din cele mai variate: de la rezolvarea unei plangeri venite de la un client nervos, pana la o cerere imposibil de rezolvat din partea superiorului. Candidatii sunt rugati sa explice care sunt pasii pe care i-ar urma motivand alegerea facuta.
- Imaginati-va ca lucrati in departamentul de Asistenta Clienti al companiei noastre. Sunteti sunat telefonic de catre un client care a cumparat un frigider si asteapta sa ii fie livrat la domiciliu. Clientul este nervos pentru ca echipa de livrare nu a ajuns la ora planificata si nu mai poate astepta. Dupa ce ati incercat sa luati legatura cu colegii de la livrari si nu ati reusit, trebuie sa sunati clientul. Ce ii spuneti?
- Sunteti manager de proiect iar seful companiei va anunta vineri seara ca luni la prima oara are nevoie de o situatie la zi care sa cuprinda detalii cu privire la cheltuielile si profitul proiectului in ultimele doua luni. Nu aveti aceasta situatie si pentru a o putea oferi trebuie sa munciti tot week-end-ul. In acelasi timp trebuie sa plecati din oras pentru a merge la un eveniment foarte important pe care il planificati de mult. Ce faceti?
De retinut:
Dupa tipul raspunsurilor, intrebarile folosite in timpul interviului sunt de doua feluri: cu raspuns deschis si cu raspuns inchis. Intrebarile cu raspuns inchis solicita raspunsuri de tipul DA/NU si sunt eficiente atunci cand recrutorul doreste sa stie un aspect specific din experienta/cunostintele candidatului. Intrebarile cu raspuns deschis permit candidatului sa formuleze liber raspunsul.
Exemplu: doriti sa aflati detalii despre cunostintele de operare PC ale unui candidat.
- Aveti experienta in munca asistata de PC? DA/NU
- Cunosteti programele din suita Microsoft Office? DA/NU
- Ati folosit pana acum programe de citire a postei electronice? DA/NU
- Descrieti-mi, va rog, experienta dumneavoastra in munca asistata de PC?
- Cat de bine cunoasteti fiecare dintre programele din suita Microsoft Office?
- Care este programul de citire a postei electronice pe care l-ati folosit pana acum si cat de obisnuit/a sunteti cu el?
Luati in considerare ca intrebarile cu raspuns deschis sunt cele mai potrivite pentru a afla opiniile, parerile, sentimentele candidatului intervievat si il ajuta sa relationeze mai usor.