Munca de la distanță are numeroase avantaje: lipsa unui program fix, mai multă flexibilitate, mai mult timp È™i energie pentru a învăța lucruri noi sau pentru a te perfecÈ›iona, câștigarea timpului impus de naveta serviciu-acasă, dar È™i o productivitate crescută, în unele cazuri. Cu toate acestea, faptul că nu socializezi cu colegii, că nu participi fizic la È™edinÈ›e È™i discuÈ›ii de lucru, precum È™i lipsa interacÈ›iunii frecvente cu managerii sau stakeholderii din companie pot aduce È™i un avans profesional mai lent.Â
În ciuda acestui fapt, există numeroase exemple de persoane care au reușit cu succes să își construiască o carieră solidă muncind de la distanță și ținând cont de câteva lucruri de bază. Iată ce ar trebui să știi:
Lucrează pentru o companie care încurajează munca remote
Chiar dacă mai multe companii le permit angajaÈ›ilor să lucreze de acasă câteva zile pe săptămână sau chiar să muncească full-time de la distanță, nu înseamnă neapărat că un astfel de comportament există în cultura organizaÈ›ională. Pe de altă parte, companiile în care o mare parte a echipei se află în țări sau în oraÈ™e diferite sau lucrează în permanență de acasă au o cu totul altă dinamică, mai ales când vine vorba despre avansarea pe scara ierarhică.Â
Odată ce ai găsit câteva companii a căror cultură organizaÈ›ională să corespundă dorinÈ›elor tale, este important să te pregăteÈ™ti din timp pentru interviul care, de cele mai multe ori, se desfășoară online. Este bine să È™tii, în primul rând, la ce să te aÈ™tepÈ›i într-un interviu online, dar È™i care sunt principalele lucruri pe care trebuie să le respecÈ›i pentru a face o impresie bună È™i a-È›i creÈ™te È™ansele de a obÈ›ine jobul.Â
Atunci când interacÈ›iunea față în față lipseÈ™te, oamenii încearcă să obÈ›ină informaÈ›ii despre tine ghidându-se mai mult după limbajul tău non-verbal, dar È™i după conduita ta în timpul interviului. Iar dacă nu te numeri printre cei care se simt confortabil în faÈ›a unei camere de filmat, exerciÈ›iul ar putea să te ajute să comunici mai eficient È™i natural. Â
Odată ce ai obÈ›inut un job remote, este esenÈ›ial să observi cât mai mult dinamica echipei, programul oamenilor din echipa ta, precum È™i obiceiurile pe care È™i le-au format lucrând împreună. Cât de relaxată este atmosfera în timpul call-urilor de lucru? Care este timpul alocat socializării? Cum se oferă feedback-ul în cadrul echipei? Toate aceste lucruri te pot ajuta să-È›i dai seama din timp de mersul lucrurilor, de felul în care sunt evaluaÈ›i angajaÈ›ii È™i, posibil, de criteriile după care sunt promovaÈ›i. Â
Multe dintre companiile în care este încurajată munca remote organizează periodic evenimente între angajaÈ›i sau team buildinguri menite să îi aducă pe oameni față în față, să îi ajute să se cunoască È™i să colaboreze mai bine pe termen lung. PrezenÈ›a la astfel de evenimente este adesea opÈ›ională, însă, dacă plănuieÈ™ti să îți construieÈ™ti o carieră de succes în companie, este esenÈ›ial să nu lipseÈ™ti.Â
ÃŽn plus, alte evenimente la care compania își trimite angajaÈ›ii pot fi extrem de importante pentru networking, pentru a cunoaÈ™te oameni noi din acelaÈ™i domeniu sau din domenii conexe. Un dezavantaj al muncii remote recunoscut de mulÈ›i astfel de angajaÈ›i este dificultatea cu care își fac cunoÈ™tinÈ›e È™i interacÈ›ionează cu persoane care lucrează în aceeaÈ™i arie cu ei. Â
Există numeroase instrumente digitale create pentru a organiza mai bine echipele remote, a favoriza comunicarea între colegi È™i a È›ine evidenÈ›a sarcinilor de lucru. Dacă firma pentru care lucrezi îți pune la dispoziÈ›ie astfel de tool-uri, nu ezita să te foloseÈ™ti de ele din plin, mai ales când vine vorba de sistemele de mesagerie directă, spre exemplu. Pe e-mail, poate dura È™i câteva zile până primeÈ™ti un răspuns. ÃŽn schimb, la un mesaj direct poÈ›i primi răspuns aproape instantaneu. Â
Cu cât afli mai multe despre persoanele cu care lucrezi, cu atât îți va fi mai uÈ™or să găseÈ™ti subiecte comune de discuÈ›ie. Poate un coleg are o pasiune similară cu a ta sau un hobby interesant - acestea sunt întotdeauna puncte bune de plecare pentru o discuÈ›ie amicală. Este important să nu-È›i rezumi toate conversaÈ›iile cu colegii doar la lucruri legate de serviciu È™i să încerci să îi cunoÈ™ti È™i la un nivel mai personal.Â
Munca remote nu exclude avansarea în carieră. Cu cât te adaptezi mai bine la noile norme și îți creezi rutine pentru a-ți spori productivitatea și pentru a-ți îmbunătății colaborarea cu ceilalți din echipă, cu atât îți vor crește șansele de promovare.
Â
Sursa foto: Pexels