Exista cateva situatii tipice in relatia dintre o persoana aflata la inceput de cariera si seful sau, care pot face diferenta intre ceea ce inseamna un angajat bun si unul dezinteresat de job.
Iata un exemplu: atunci cand un ''entry-level'' primeste un task la job pe care nu reuseste sa-l rezolve la standardele cerute, isi pierde entuziasmul si incepe sa se planga in stanga si-n dreapta de munca sa. El poate fi surprins discutand la telefon in timpul programului, in loc sa munceasca, iar seful trage concluzia ca angajatului respectiv nu ii pasa de munca pe care o are de facut.
Intr-o situatie opusa, un tanar care primeste o sarcina la job si se apuca imediat de lucru, tinandu-si seful la curent cu fiecare pas in ceea ce are de facut, se arata mereu entuziast si face chiar mai mult decat i se cere, va fi remarcat. El va fi considerat un angajat bun si va avansa usor pe scara ierarhica la job.
Ce face diferenta intre un angajat obisnuit si unul bun:
- angajatii buni preiau initiativa la joburi. Este evident ca intre un angajat care face numai ce i se cere si unul care cauta mereu solutii noi la job, angajatorul il va prefera pe cel de-al doilea.
- angajatii buni isi asuma responsabilitati. Sa iei singur hotarari la job si sa-ti asumi responsbilitatea pentru ele nu este la indemana oricui. Sa-ti intrebi seful pas cu pas ce ai de facut la locul de munca si cum sa rezolvi sarcinile de munca, te scuteste de a lua hotarari si de a-ti asuma raspunderea pentru ele, dar nu te ajuta se evoluezi.
- un angajat bun intelege situatia financiara a companiei. Este important sa-ti cunosti rolul in cadrul companiei. Angajatii buni cunosc ce joburi reprezinta “motorul” financiar al companiei si se concentreaza asupra acestora. Ei inteleg ca pachetul lor salarial depinde de modul in care firma obtine profit.
- angajatii buni isi indeplinesc angajamentele la joburi. Incepand cu cele mai mici: de la realizarea raportului unei sedinte si raspunsul la e-mail-uri.
- un angajat bun cunoaste valoarea fiecarui client in parte si are grija ca fiecare sa fie multumit.
- angajatii buni indeplinesc toate sarcinile la joburi cu aceeasi atentie, chiar daca unele nu le sunt ''foarte dragi''. Ei iau task-urile mai putin favorite ca pe o provocare.
- un angajat bun va face mereu ce-i mai bine pentru companie. Daca ai ales bine compania pentru care lucrezi, astfel incat obiectivele personale sa coincida cu cele ale companiei, aceasta cerinta se rezolva de la sine.
- un angajat bun este disciplinat la job si se tine de treaba. Nu are nevoie de supraveghere continua pentru a-si face treaba. Are insa nevoie de un mentor care sa il ajute sa isi creasca performanta. Managerul bun este cel care asigura resursele necesare pentru cresterea performantei angajatului.
- angajatii buni se auto-motiveaza. Chiar daca pe parcursul zilei exista perioade in care nu are nimic de facut, un angajat bun va gasi singur ce sa faca la job. Performanta este sustinuta de autoinstruirea continua.
- angajatii buni pretuiesc echipa la diversele joburi pe care le au si stiu sa puna in valoare calitatile celorlalti.
- angajatii buni implinesc asteptarile. Daca nu faci mai mult decat ceea ce esti platit sa faci, nu vei avea niciodata salariul mai mare. Demonstreza ca poti mai mult si angajatorul va observa si va actiona in favoarea ta.
Din punctul de vedere al unui angajator, aceste cerinte sunt perfect indreptatite la joburi. Evident, nu trebuie sa le indeplinesti pe toate, simultan, la cel mai inalt nivel. Propune-ti ca, in timp, sa dezvolti cat mai multe dintre aceste calitati, pentru o cariera de succes!