Stii cand poti avea incredere in cineva si cand trebuie sa fii prudent. Increderea “optimizeaza” relatiile cu ceilalti si te ajuta sa te concentrezi asupra esentialului, si anume obiectivele comune care ocazioneaza interactiunea. Ce inseamna insa sa ai incredere in compania ta si cum influenteaza aceasta dispozitie activitatea zilnica?
I. Vor exista, probabil, persoane care se vor intreba ce inseamna sa ai incredere in compania ta. Cum poti avea incredere in “cineva” pe care nu il poti identifica si care este, in mare masura, o abstractiune? Organizatia este insa formata din oameni, iar increderea in organizatie este dezvoltata si mentinuta de membrii acesteia: de cei care contureaza sistemul de norme si valori pe baza careia functioneaza compania si de cei care pun in practica aceste standarde si cu care intri in contact zilnic la birou.
II. Vor fi, bineinteles, alte voci care vor chestiona utilitatea increderii in compania in care lucrezi. Cu ce m-ar ajuta in activitatea profesionala daca as avea incredere in compania mea? In primul rand, atunci cand relatia dintre angajat si organizatie este bazata (si) pe incredere, jobul devine mai usor si mai placut. In al doilea rand, increderea faciliteaza si incurajeaza o suma de procese pe care orice companie se bazeaza: comunicarea eficienta, retentia si motivarea angajatilor.
III. Pentru a putea profita de avantajele pe care le ofera companiei tale o atmosfera de incredere trebuie sa stii, inainte de toate, care este mecanismul prin care se construieste aceasta dispozitie. Exista trei factori care determina persoana cu care interactionezi sa aiba incredere in tine:
i). competenta: ca manager vei castiga usor increderea subordonatilor daca deciziile pe care le iei sunt bazate pe opinii si previziuni corecte;
ii). caracterul: caracterul leaderului conteaza la fel de mult ca si competenta acestuia; angajatii urmeaza un manager care este onest in legatura cu intentiile sale reale, care gaseste modalitatea cea mai potrivita de a comunica adevarul;
iii). bunavointa: leaderul care este deschis la opiniile si sugestiile angajatilor poate crea un mediu de lucru motivant (subordonatii se vor implica profesional mai mult daca vor sti ca parerea lor conteaza).
Nu in ultimul rand, capacitatea de a avea incredere in oameni depinde si de istoria profesionala a fiecaruia. Cei care au fost angajati in companii deschise, in care relatiile dintre membrii acesteia erau bazate pe incredere reciproca, vor fi dispusi sa acorde acest cec in alb si membrilor organizatiei tale.
IV. Este dificil sa castigi increderea subordonatilor, dar este si mai greu sa o mentii. De aceea, trebuie sa fii in permanenta constient de acele actiuni care o prejudiciaza si sa promovezi acele atitudini care o stimuleaza.
a). Chiar daca in organizatia ta principiul increderii reciproce este o norma, zilnic pot aparea evenimente care sa il compromita. De exemplu, un client important care apeleaza la serviciile companiei poate fi indrumat pe o pista gresita si nimeni nu isi asuma responsabilitatea si nici nu incearca sa remedieze situatia. Sau, din lipsa de timp, un manager poate transmite mesaje confuze sau vagi subordonatilor, iar acestia nu stiu daca si cum anume sa actioneze.
b). Ca lider, poti contracara aceste situatii formuland si aplicand constant o strategie relativ simpla. Desi nu poti controla increderea pe care ceilalti o au in tine la nivelul companiei in intregul ei, poti totusi sa o promovezi in departamentul tau, ghidandu-ti actiunile pe baza catorva principii clare:
i). angajeaza si promoveaza acei oameni care au capacitatea de a dezvolta relatii interpersonale bazate pe incredere;
ii). dezvolta aptitudinile de relationare ale angajatilor pe pozitii manageriale sau care aspira la acestea;
iii). asigura o informare corecta si onesta a subordonatilor;
iv). explica managerilor din subordine ca te astepti ca acestia sa isi tina intotdeauna promisiunile si sa aiba un comportament integru;
v). protejeaza interesele oamenilor din departamentul tau;
vi). asculta cu atentie si respect angajatii, indiferent daca e vorba de opinii profesionale sau nevoi personale.
Nu in ultimul rand, trebuie remarcat ca dezvoltarea si mentinerea increderii angajatilor in organizatie cere din partea managerului implicat in acest proces multa rabdare si perseverenta. Increderea, mai mult decat oricare alt sentiment sau dispozitie, are nevoie de timp pentru a se consolida.