Managementul poate fi definit ca fiind arta prin care se pot atinge obectivele prin intermediul altora. Cu alte cuvinte, instrumentul principal pentru un manager de succes este capacitatea acestuia de a comunica. Insa atat procesul comunicarii, cat si capacitatea individului de a comunica sunt limitate de bariere nevazute atat din partea celui care vorbeste cat si din partea celui care asculta.
Recent, in limbajul de specialitate a aparut termenul de aservitate care desemneaza abilitatea de a exprima emotiile si convingerile fara a afecta, ataca sau brusca drepturile celorlalti. El presupune capacitatea individului de a spune "NU" si de a-si sustine punctul de vedere, fara a se simti vinovat de acest lucru.
Cum poate fi dezvoltata comunicarea asertiva?
Care sunt cele 10 drepturi ale celui care comunica... asertiv?
Cel de-al 11-lea drept, nescris, este cel care ii confera individului liberatea de a "incalca" sau de a nu profita in toate situatiile de legile de care se bucura. Tocmai din acest motiv, prin aserivitate se intelege si abilitatea de a ne exprima emotiile dar si convingerile fara a afecta sau ataca drepturile celorlalti.
Cand este indicat si cand nu sa comunici asertiv?
Asertivitatea este un mod de comportament prin care e sigur faptul ca vom obtine atat atentia cat si respectul celor din jur. Acest tip de comportament, cel asertiv, este optim in multe situatii pentru ca in aceste conditii individul reuseste sa fie pe placul celor din jur dar in acelasi timp nimeni nu va abuza de bunatatea lui. Exista insa si situatii in care comportamentul asertiv poate avea un aspect negativ. De exemplu, in situatia in care doua persoane din aceeasi organizatie se trateaza reciproc cu aservitate, chiar daca sunt pe trepte ierarhice diferite, ei trateaza ca egali.
O situatie stresanta este de exemplu cea in care in departamentul respectiv sau chiar in organizatie exista o criza. In astfel de situatii, comportamentul cel mai des intalnit din partea managerului este cel agresiv. Un astfel de comportament se carcaterizeaza prin faptul ca persoana respectiva se lupta cu toata forta pentru ceea ce doresc sa obtina, netinand cont, de cele mai multe ori de cei din jur. In aceste situatii, cand sefii sunt nervosi si impulsivi este indicat sa se astepte o perioada pana cand acestia se linistesc si sunt apti sa comunice... asertiv.
Asertivitatea presupune o sinceritate care, in cazul presoanelor agresive, poate avea efecte negative prin interpretari eronate, ghidate de furie si impulsivitate. In aceste conditii, comunicarea asertiva trebuie insotita de argumente solide care sa fie astfel expuse incat persoana agresiva sa le inteleaga si sa le accepte.
In aceasta situatie balanta trebuie inclinata catre client care trebuie sa primeasca din partea Dvs, autoritatea care i se cuvine, el fiind cel care "cumpara" produsul sau serviciul pe care il vindeti. In aceasta situatie, asertivitatea trebuie sa capete o forma mult mai cosmetizata: va trebui sa spuneti un "NU" categoric fara sa pronuntati "NU"-ul.
Cum poti deveni asertiv?
Pentru a putea deveni cu adevarat asertivi va trebui, inainte de toate, sa invatam sa comunicam! Sa stim ce sa comunicam, cand, cum si mai ales sa tinem cont de toate barierele care pot interveni in acest proces si care pot afecta mesajul transmis. Un alt pas important este acela de a inlatura prejudecatile care au pus stapanire in multe organizatii. Conform acestora comunicarea este un proces usor si la indemana fiecaruia. Fals! Sunt foarte multe reguli si conditii care trebuie respectate pentru ca procesul de comunicare sa fie eficient. Comunicarea presupune transmiterea unui mesaj. Fals! Nu doar transmiterea sa pentru ca in acest fel procesul este unidirectional, iar comunicarea presupune schimbul de informatii intre cel putin doua persoane. In acest sens este nevoie de existenta unui feed back. Odata transmis un mesaj, acesta este receptionat de ceilalti. Fals! Pe parcursul comunicarii se interpun o serie de factori perturbatori care pot modifica sau chiar schimba total mesajul transmis. Ceilalti au inteles exact ceea ce le-am spus. Fals! Fiecare individ are modul sau de interpretare, scala lui de valori si opiniile sale. Ca atare, pentru a te asigura ca mesajul tau este inteles corect de ceilalti va trebui sa oferi o serie de lamuriri si argumente, sa ceri feed back pentru a asigura buna comunicare.
In concluzie, pentru a comunica asertiv trebuie sa:
A avea puterea de a-ti exprima adecvat emotiile si sentimentele (teama, furie, suparare, dezaprobare etc.), ideile si atitudinile fata de diverse lucruri sau actiuni este hotaratoare atat pentru modul in care ceilalti iti raspund la actiuni cat si pentru consolidarea imaginii pe care ne-o formam despre noi insine si pe care vrem sa le-o transmitem si celorlalti. In aceste conditii, asertivitatea poate fi o parghie importanta care sa-ti foloseasca in realizarea celor propuse.