ARTICOLE

Asertivitatea in comunicare - o posibila cale spre succes

Asertivitatea in comunicare - o posibila cale spre succes

Managementul poate fi definit ca fiind arta prin care se pot atinge obectivele prin intermediul altora. Cu alte cuvinte, instrumentul principal pentru un manager de succes este capacitatea acestuia de a comunica. Insa atat procesul comunicarii, cat si capacitatea individului de a comunica sunt limitate de bariere nevazute atat din partea celui care vorbeste cat si din partea celui care asculta.

Recent, in limbajul de specialitate a aparut termenul de aservitate care desemneaza abilitatea de a exprima emotiile si convingerile fara a afecta, ataca sau brusca drepturile celorlalti. El presupune capacitatea individului de a spune "NU" si de a-si sustine punctul de vedere, fara a se simti vinovat de acest lucru.

Cum poate fi dezvoltata comunicarea asertiva?

  • Atunci cand ti se se incalca un drept sau o valoare personala trebuie sa actionezi spunund un "NU" categoric;
  • Nu te pierde printre cuvinte si fraze complicate: fii direct!
  • Nu esti obligat sa participi la o discutie/conversatie care nu-ti face placere;
  • Pentru a te asigura ca ceea ce ai comunicat a fost bine inteles, mai ales atunci cand ai dubii ca asa ceva s-ar putea intampla, cere un feed back;
  • Si tocmai pentru a nu fi tu cel care produce confuzii, este indicat sa te exprimi clar si direct fara a apela la formulari generale sau alambicate;
  • Motiveaza-ti spusele, dar nu in mod vadit pentru ca altfel interventia ta pare a fi o continua scuza. Argumentele solide nu fac altceva decat sa-ti intareasca afirmatiile;
  • Nu te zgarci in a face complimente celor cu care intri in contact. Nu exagera, ci ofera-le in conditiile propice unor astfel de momente. Pe de alta parte, accepta complimentele si acorda-le valoare;
  • Atunci cand cineva are un comportament gresit sau nedorit este indicat sa faci o remarca referitoare la aceasta, dar in termeni pozitivi. Iar remarca ta trebuie sa fie facuta la adresa comportamentului si nu a persoanei;
  • Atunci cand comentezi un comportament, evidentiaza efectele negative care te-ar afecta pe tine din cauza acestora. Completeaza argumentatia ta si cu precizarea acelui comportament dorit;
  • Analizeaza costurile dar si beneficiile comportamentului.

Care sunt cele 10 drepturi ale celui care comunica... asertiv?

  • Fiecare are dreptul de a fi unicul "judecator" al propriului comportament;
  • Fiecare are dreptul de a nu se justifica sau motiva atunci cand intreprinde unele actiuni;
  • Nimeni nu este obligat sa gaseasca solutii pentru rezolvarea problemelor celorlalti;
  • Fiecare are dreptul de a se razgandi, iar acest lucru nu trebuie sa-l faca sa se simta vinovat;
  • Fiecare are dreptul de a gresi: "a gresi este omeneste!";
  • Fiecare are dreptul atunci cand nu stie sa spuna clar "Nu stiu!" fara a se simti vinovat ca o face;
  • Fiecare are dreptul atunci cand nu intelege ceva sa spuna clar "Nu inteleg!";
  • Fiecare are dreptul de a nu asocia actiunile sale fata de ceilalti in functie de dragostea sau bunavointa acestora;
  • Fiecare are dreptul de a lua uneori decizii care nu se bazeaza neaparat pe logica;
  • Fiecare are dreptul de a nu empatiza emotiv in anumite situatii.

Cel de-al 11-lea drept, nescris, este cel care ii confera individului liberatea de a "incalca" sau de a nu profita in toate situatiile de legile de care se bucura. Tocmai din acest motiv, prin aserivitate se intelege si abilitatea de a ne exprima emotiile dar si convingerile fara a afecta sau ataca drepturile celorlalti.

Cand este indicat si cand nu sa comunici asertiv?

Asertivitatea este un mod de comportament prin care e sigur faptul ca vom obtine atat atentia cat si respectul celor din jur. Acest tip de comportament, cel asertiv, este optim in multe situatii pentru ca in aceste conditii individul reuseste sa fie pe placul celor din jur dar in acelasi timp nimeni nu va abuza de bunatatea lui. Exista insa si situatii in care comportamentul asertiv poate avea un aspect negativ. De exemplu, in situatia in care doua persoane din aceeasi organizatie se trateaza reciproc cu aservitate, chiar daca sunt pe trepte ierarhice diferite, ei trateaza ca egali.

  • Situatia este stresanta

O situatie stresanta este de exemplu cea in care in departamentul respectiv sau chiar in organizatie exista o criza. In astfel de situatii, comportamentul cel mai des intalnit din partea managerului este cel agresiv. Un astfel de comportament se carcaterizeaza prin faptul ca persoana respectiva se lupta cu toata forta pentru ceea ce doresc sa obtina, netinand cont, de cele mai multe ori de cei din jur. In aceste situatii, cand sefii sunt nervosi si impulsivi este indicat sa se astepte o perioada pana cand acestia se linistesc si sunt apti sa comunice... asertiv.

  • Partenerul de discutii este agresiv

Asertivitatea presupune o sinceritate care, in cazul presoanelor agresive, poate avea efecte negative prin interpretari eronate, ghidate de furie si impulsivitate. In aceste conditii, comunicarea asertiva trebuie insotita de argumente solide care sa fie astfel expuse incat persoana agresiva sa le inteleaga si sa le accepte.

  • Partenerul de discutii este un client

In aceasta situatie balanta trebuie inclinata catre client care trebuie sa primeasca din partea Dvs, autoritatea care i se cuvine, el fiind cel care "cumpara" produsul sau serviciul pe care il vindeti. In aceasta situatie, asertivitatea trebuie sa capete o forma mult mai cosmetizata: va trebui sa spuneti un "NU" categoric fara sa pronuntati "NU"-ul.

Cum poti deveni asertiv?

Pentru a putea deveni cu adevarat asertivi va trebui, inainte de toate, sa invatam sa comunicam! Sa stim ce sa comunicam, cand, cum si mai ales sa tinem cont de toate barierele care pot interveni in acest proces si care pot afecta mesajul transmis. Un alt pas important este acela de a inlatura prejudecatile care au pus stapanire in multe organizatii. Conform acestora comunicarea este un proces usor si la indemana fiecaruia. Fals! Sunt foarte multe reguli si conditii care trebuie respectate pentru ca procesul de comunicare sa fie eficient. Comunicarea presupune transmiterea unui mesaj. Fals! Nu doar transmiterea sa pentru ca in acest fel procesul este unidirectional, iar comunicarea presupune schimbul de informatii intre cel putin doua persoane. In acest sens este nevoie de existenta unui feed back. Odata transmis un mesaj, acesta este receptionat de ceilalti. Fals! Pe parcursul comunicarii se interpun o serie de factori perturbatori care pot modifica sau chiar schimba total mesajul transmis. Ceilalti au inteles exact ceea ce le-am spus. Fals! Fiecare individ are modul sau de interpretare, scala lui de valori si opiniile sale. Ca atare, pentru a te asigura ca mesajul tau este inteles corect de ceilalti va trebui sa oferi o serie de lamuriri si argumente, sa ceri feed back pentru a asigura buna comunicare.

In concluzie, pentru a comunica asertiv trebuie sa:

  • Fii onest, mai ales in chestiunile relevante! Fii onest cu tine si cu cei din jurul tau.
  • Ramai focusat! Trebuie sa stabilesti clar ce e negociabil si ce nu e. Pastraza tot timpul un comportament cooperant si prietenos, dar neclintit. Repeta-ti pozitia clar si fara suparare.
  • Negocieaza ca intre egali! Cere sugestii, controleaza-ti emotiile si nu raspunde cu agresivitate sau supunere in situatii de stres.

A avea puterea de a-ti exprima adecvat emotiile si sentimentele (teama, furie, suparare, dezaprobare etc.), ideile si atitudinile fata de diverse lucruri sau actiuni este hotaratoare atat pentru modul in care ceilalti iti raspund la actiuni cat si pentru consolidarea imaginii pe care ne-o formam despre noi insine si pe care vrem sa le-o transmitem si celorlalti. In aceste conditii, asertivitatea poate fi o parghie importanta care sa-ti foloseasca in realizarea celor propuse.