Cel mai mare dusman al nostru suntem noi insine, este una dintre asertiunile comune, mai ales in ceea ce priveste performanta in cariera. Acest lucru se refera la gandurile (autodistructive) prin care o persoana reuseste sa isi saboteze cariera, sa se descurajeze si sa piarda increderea in propria persoana.
Gandurile negative reprezinta un pericol demn de luat in seama pentru cariera si pentru succesul personal. Multe dintre afirmatiile spuse sau doar gandite ti-au influentat ascensiunea in cariera: nu cred ca pot duce sarcina la bun sfarsit, nu sunt in stare sa fac nimic cum trebuie, nu resuesc sa ma inteleg cu nimeni, colegii sunt rai, sefii sunt nedrepti etc.
De multe ori astfel de ganduri se adeveresc pentru ca, repetate mereu, ajung sa te determine sa pierzi energia si motivatia care, in mod normal, te ajuta in cariera. Reactiile contradictorii, dar mai ales cele negative te impiedica sa evoluezi in cariera. Presiunea constanta a deciziilor si alegerilor se transforma in dezbateri interioare care influenteaza evolutia in cariera pe termen lung.
Temerile care apar in urma oricaror schimbari sunt normale pana la un anumit punct, cand, daca persista, tind sa impiedica performanta in cariera. Invata sa diferentiezi temerile intemeiate de alarmele false pentru a sti de care dintre aceste avertizari interioare trebuie sa asculti:
Exista ganduri descurajatoare care se repeta ori de cate ori vrem sa faci ceva nou la job si de care te temi: ''nici data trecuta n-a mers'', ''niciodata nu reusesc sa fac ceva cum trebuie''. Ele sunt folosite adesea ca scuza pentru a nu te simti vinovat de faptul ca ai renuntat la un plan de cariera sau ca nu a profitat de o ocazie. Pentru o astfel de stare exista o singura rezolvare: schimbarea ''istoriei''. Daca de fiecare data ai esuat, de data asta vei reusi! Aceasta schimbare fiind inceputul unui lung sir de reusite in cariera.
Pentru ca nu mai sunt parintii responsabili sa-ti poarte de grija, consideri ca nu-ti mai permiti sa faci greseli. Gandesti si regandesti fiecare situatie in parte si daca apar semne de pericol de a esua, renunti inainte de a incepe cu adevarat o cariera. Dar fara riscuri, nu exista posibilitatea de a reusi in cariera. De aceea trebuie sa inveti sa-ti asumi toate riscurile pe care un proiect le implica si sa-ti construiesti o cariera.
Ai pierdut controlul asupra vietii tale. Tu iei hotararile in cariera sau ele sunt luate pentru tine de circumstante si de situatiile in care te gasesti? Acest lucru se petrece si in interiorul tau. Deciziile sunt luate de la sine de un forum interior care se conduce dupa experiente trecute? Este timpul sa analizezi la rece aceste situatii trecute si sa incepi sa ei deciziile in mod constient cu privire la cariera ta.
In momentul in care ai luat o hotarare legata de cariera sau de activitatea de la job, pune-o in aplicare! Timpul de gandire de care crezi ca ai nevoie nu va face decat sa-ti slabeasca increderea in tine. Pentru a reusi sa iei decizii rapid trebuie sa-ti formezi o imagine de ansamblu asupra lucrurilor pe care le vrei in cariera.
Cu totii avem parte de ganduri negative si depinde de fiecare sa le manevram. Uneori este mai bine sa fii linistit ca macar ai incercat, alteori nu. Insa o mare cariera se construieste pe decizii rapide si riscuri asumate.