In ultima perioada de timp, stresul a devenit una dintre preocuparile de maxima importanta ale medicinei, dar si ale specialistilor in psihologia muncii si aceasta datorita efectelor puternice pe care le are atat asupra sanatatii, cat si asupra calitatii muncii.
Majoritatea companiilor se confrunta cu situatii dificile, in care unii angajati, afectati de stres, fie nu mai au randamentul asteptat, fie creaza anumite stari tensionante in randul celorlalti salariati. Din acest motiv, se impune conceperea, adaptarea si mai ales mentinerea dimensiunilor unui job, astfel incat acesta sa raspunda cererilor psiho-sociale pe care le au oamenii. In acest fel este inlaturat riscul aparitiei starilor care produc stres. Majoritatea acestor strategii si solutii sunt luate de catre conducerea companiei si se integreaza in politicile de schimbare ale firmei. Exista, desigur, si unele „dimensiuni” care pot fi ajustate de catre salariat, fara a afecta sau influenta in vreun fel normele companiei.
Pentru a se elimina riscurile ale aparitiei stresului, o companie care se confrunta cu o asemenea problema sau care nu doreste sa se gaseasca intr-o astfel de situatie, va trebui sa reorganizeze intreg locul de munca al angajatilor. Prevenirea proactiva a surselor care ar putea genera stres reprezinta calea cea mai eficienta in rezolvarea problemelor de sanatate si siguranta ale salariatilor. Iata cateva sugestii:
Multe dintre aceste masuri pot viza controlul real al angajatilor. Pentru a inlatura starile incordate, tensionate, care stau la baza aparitiei stresului, angjatilor li se poate da mai multa autonomie, putere de decizie pentru anumite activitati, libertatea de a-si organiza munca si de a-si folosi si/sau dezvolta abilitatile.
Progamul de munca sa fie corect planificat, astfel incat angajatul sa beneficieze de un timp optim pentru relaxare si, in mod obligatoriu, o pauza de masa de minim 30 de minute.
Sa existe o planificare a zilelor de concediu sau a muncii flexibile, care sa le permita angajatilor perioade de timp in care sa se poata ocupa de copii, de problemele personale sau sa se relaxeze.
Organizarea turelor de munca, acolo unde este cazul, astfel incat acestea sa nu afecteze bioritmul angajatilor.
Modul de supervizare a angajtilor sa nu fie unul autoritar, ci unul de sustinere (sa fie ascultate si parerile, nemultumirile si sugestiile angajatului).
Mediul de lucru sa fie unul din care sa fie eliminate sursele cauzatoare de stres precum teama, teroarea, hartuirea sau violenta fizica ori verbala. Pe langa acestea trebuie sa se elimine zgomotele de fond (daca este vorba despre o intreprindere cu hale mari, angajatilor li se pot da casti de protectie auditiva), sa se introduca sisteme performante de aerisire, lumina naturala etc.
Volumul de munca ar trebui redus pana la limitele normale (sa nu se suprasolicite fisa de post) si realizat astfel incat angajatul sa poata fi cu adevarat eficient si nu epuizat.
Design-ul joburilor trebuie revazut pentru a diminua cat mai mult sursele de stres (de exemplu, acolo unde nu se potriveste, munca solitara sa fie inlocuita cu munca de echipa, sarcinile de lucru sa fie stabilite in functie de nivelul de experienta sau competenta angajatului, redefinirea jobului sa fie facuta impreuna cu angajatul care ocupa acel post etc.).
Studiile de psihologia organizationala au evidentiat faptul ca munca monotona nu este productiva si, mai mult decat atat, poate determina aparitia unei serii de efecte psihice, unul dintre acestea fiind, desigur, stresul. Din acest motiv, varietatea ar trebui luata in calcul atunci cand se stabilesc seturile de activitati ale jobului respectiv.
Tipul de comunicare organizationala trebuie sa ii priveasca pe toti angajatii. Informatii transmise fie prin canalele directe, fie prin cele indirecte sa fie consistente, si, cel mai important aspect, sa fie realizata in ambele directii (angajatii sa isi poata exprima parerile si sa le transmita superiorilor).
Daca cel putin aceste zece aspecte mentionate mai sus (usor de pus in practica) sunt luate in calcul de catre managementul organizatiilor, nivelul de stres care ii poate afecta pe angajati se va reduce simtitor. O concluzie rapida care poate fi trasa in urma acestei analize este aceea ca modul in care o companie poate evita problema stresului este in mare masura accesibil, insa, din pacate, nu toti managerii „au timp” ca sa se preocupe si de starea psihica si fizica a celor care muncesc in subordinea lor.