ARTICOLE

Tipologia sefilor

Tipologia sefilor

Seful Protectiv

Ne-am propus sa facem o analiza critica din punct de vedere a comportamentului nonverbal, al tuturor tipurilor de sefi pe care organizatiile le au.  Haideti sa vedem cum putem sa-l identificam si cum sa-l abordam pe seful protectiv.

Ce  semnale nonverbale  tradeaza un sef protectiv?

Cum recunoastem un sef protectiv? Daca este sa privim partea buna a lucrurilor, seful protectiv este cel care isi ajuta membrii echipei, ii incurajeaza si  ii previne sa nu ia decizii care sa le afecteze cariera. Insa la cealalta extrema se afla faptul ca este superprotector si ii impiedica pe ceilalti sa se dezvolte si sa se formeze prin propriile experiente, deoarece rezolva el de multe ori sarcinile membrilor echipei.

Daca vom acorda atentie felului in care vorbeste (ce fel de cuvinte foloseste), tonului vocii, gesturilor, posturii si expresiilor faciale, putem identifica rapid acest tip de sef in contextul mediului profesional. Atrag atentia ca semnalele corpului care vor fi prezentate mai jos sunt valabile doar in contextul relatiilor profesionale, astfel incat sa nu le extrapolati si la nivelul altor tipuri de relatii.

Cuvintele folosite: Orice comanda pe care seful protectiv o da este strans legata de cele cinci simturi (miros, gust, vaz, auz, atingere). Daca aveti in jurul vostru un astfel de sef urmariti ce fel de cuvinte foloseste si veti observa ca nu vor fi folosite amenintari, atacuri sau furie. El poate spune unui coleg care s-a inselat: „Nu este grav, se intampla oricui!”; il poate felicita pe unul care s-a descurcat bine in cadrul unui proiect: „Bravo! Ai gasit o solutie excelenta!”, unui client nelinistit i se adreseaza astfel: „Nu va nelinistiti, aranjez eu lucrurile”; isi ofera serviciile in cadrul echipei: „Pot sa va ajut cu ceva?”.

Tonul vocii: Stiti cu totii ca atunci cand vorbim, vocile noastre comunica mult mai mult decat cuvintele spuse. Aspectele nonverbale ale vocii (ritmul si tonalitatea vocii, accentul pe care il punem pe anumite cuvinte, pauzele si tonul cu care vorbim) unui sef protectiv, toate contribuie la procesul de comunicare cu cei din jur.  Tonul vocii sefului protectiv este ferm, dar in acelasi timp este protectiv si calm. Volumul vocii este moderat, alternandu-l in functie de situatii, pentru a sublinia cuvintele si pentru a capta atentia celor din jur. Face pauze in timpul convorbirilor pentru a da celorlalti timp sa inteleaga ceea ce spune. Reuseste sa creeze sentimente de incredere, de siguranta si de acceptare accentuand usor cuvintele pozitive.

Gesturi: Veti observa la tipul de sef protectiv gesturi deschise ale mainilor, cu palmele si bratele la vedere tot timpul. Prin acest tip de gesturi deschise si largi el ne indica ca nu are nimic de ascuns, ne arata faptul ca ii accepta pe ceilalti si ca doreste sa interactioneze cu ei. In interactiunile directe cu cei din echipa sa, seful protectiv arata ca il intereseaza aceste persoane intorcandu-se cu tot corpul in directia lor. Va puteti da seama de acest lucru urmarind varfurile picioarelor sale. Miscarile facute cu capul aplecat in directia celui care vorbeste (gest de aprobare) arata ca este interesat de ceea ce se spune si ca are dezvoltata capacitatea de ascultare, lucru esential la o persoana aflata in pozitie de conducere.

Postura: Gesturile deschise, o postura dreapta, dar relaxata, gesturi clare ale mainii sunt doar cateva exemple de semnale nonverbale care arata siguranta de sine. Un birou sau o masa ar putea crea o bariera care ii impiedica pe oameni sa se deschida si sa vorbeasca liber, de aceea de cele mai multe ori seful protectiv nu se ascunde in spatele lor. De aceea, sta intr-o postura deschisa si relaxata. Daca sta in picioare, fata in fata cu cealalta persoana, postura sa dreapta si orientata spre ea, arata ca este implicat in conversatie. Se poate apleaca usor spre cealalta persoana, fara insa a-i invada spatiul personal. Daca totusi exista situatia in care este nevoit sa stea la masa de discutii pozitia sa va fi intotdeauna cea de colaborare, asezandu-se langa persoanele cu care discuta, nu de confuntare, fata in fata.

Expresii faciale: Gesturile deschise prezentate mai sus sunt insotite clar de expresii faciale deschise, mai ales de o privire directa si de un contact vizual constant. Seful protectiv mentine contactul vizual pentru a le arata celor din jur ca este atent si pentru a le putea citi expresiile fetei. Isi adapteaza foarte usor expresia fetei dupa mesajul pe care i-l transmite celalalt. Zambetul nu lipseste din arsenalul sefului protectiv, fiind insotit mereu de o privire increzatoare si suportiva.

Toate semnalele nonverbale prezentate pana acum va pot ajuta sa intelegeti modul de gandire, sentimentele si intentiile sefului protectiv. De ce este important sa le acordati atentie in relatiile voastre cu astfel de sefi? Pentru ca astfel veti putea utiliza tehnica oglindirii cu acestia, folosind acelasi tip de limbaj si facand aceleasi semnale nonverbale. Tehnica in oglinda este un semn de recunoastere a celeilalte persoane, arata dorinta de intelegere si de imbunatatire a comunicarii. Acordandu-va miscarile corpului cu cele ale sefului protectiv, veti putea intra pe aceeasi lungime de unda cu acestia si veti stabili relatii excelente de comunicare. Acordati atentie si retineti toate semnalele nonverbale ale sefului protectiv, oglinditi comportamentul acestuia si maximizati-va in fiecare zi relatiile profesionale!