ARTICOLE

Echipa, solutie pentru eficienta unui job?

Echipa, solutie pentru eficienta unui job?

Multe dintre anunturile de oferte de job solicita, la partea de aptitudini, capacitatea de a lucra eficient in echipa. De ce este atat de important pentru un job sa stii sa lucrezi in echipa, sa te integrezi intr-un grup si sa reusesti sa mentii relatiile de colegialitate? De ce sunt mai importante pentru job rezultatele echipei decat cele personale?

La prima vedere, coeziunea unui grup la job poate prezenta interes cel mult pentru membrii acestuia, nu si pentru managerul care doreste atingerea eficienta a obiectivelor. O echipa prea unita poate fi la fel de greu de condus ca si una dezbintata, in masura in care opune rezistenta la orice incercare de a-i modifica normele la job sau de a i se corecta directia de actiune.

Totusi, existenta unor grupuri in cadrul organizatiilor este indispensabila activitatii, in conditiile in care:

  • fiecare job se leaga de altul prin activitatea de zi cu zi;
  • relatiile de colegialitate implica lucru in comun in vedere atingerii obiectivelor organizationale.

Ca individ cu un job in companie, o echipa cu care sa te consulti si cu care sa lucrezi iti poate oferi numeroase satisfactii sociale si profesionale. Totodata, avand particularitati specifice, executia unui job in echipa aduce un plus de “personalitate” grupului din care faci parte.

Dezvoltarea unui grup de lucru are loc progresiv, pe masura ce memebrii echipei asimileaza acele comportamente necesare bunei functionari la job si care asigura, de asemenea, si eficienta muncii in echipa. Stabilirea unor norme din cadrul grupului de lucru de la job pot fi, spre exemplu:

  • declaratiile explicite ale unui membru important al grupului, cum ar fi liderul acestuia, care impune ca regula la job un anumit comportament;
  • luarea ca model, de catre membrii grupului, a unui prim comportament intr-o anumita situatie.

Pentru a facilita intelegerea intre colegi la job, grupurile de lucru detin un set de valori care reglementeaza comportarea reciproca, cel putin in probleme care ii privesc pe toti. Aceste norme la job in cadrul echipei:

  • sunt atribuite inca de la inceput relatiile de statut si rol, scopul fiind acela al indeplinirii obiectivelor comune;
  • ajuta la clarificarea tuturor asteptarilor care se asociaza cu apartenenta individului la grupul de la job, ajutand astfel membrii sa-si structureze propriul comportament si sa “prevada” comportamentul celorlalti la job;
  • determina aparitia sentimentului de solidaritate, in acelasi timp dezvoltandu-se conformismul.

In practica de la job, impactul pe care aceste grupuri de lucru il au asupra performantei organizatiei sunt:

1. eficienta sporita la job: o echipa sudata poate fi coordonata mai eficient si va urmari sarcinile coerent;

2.comunicare mai buna: multumita existentei unui scop comun, barierele de comunicare se estompeaza, iar membrii grupului dialogheaza deschis si degajat despre probleme si solutii de la job;

3. grad mare de motivare la job: existenta colaborarii si comunicarii cu cei din echipa in vederea realizarii obiectivelor comune reprezinta pentru fiecare membru al grupului de lucru un motiv de a veni la job ''din placere'';

4. retentie sporita: nimeni nu-si doreste sa plece dintr-un job cu o echipa in care se simte bine;

5. profit pentru companie: existenta unor angajati eficienti si motivati are, in timp, efecte benefice asupra profitului companiei.