Ghosting-ul este un fenomen din ce in ce mai comun, dar care este extrem de enervant atat pentru companii cat si pentru candidati. Termenul “ghosting” se refera la disparitia fara urma a unei persoane. Acesta a fost folosit initial in relatiile de cuplu, cand unul dintre parteneri pleca fara a lasa nicio urma, ca si cand nimic nu s-ar fi intamplat. Acelasi lucru se intampla si in viata profesionala, mai exact dupa sustinerea unui interviu.
Fenomenul de ghosting in cazul companiilor de HR
Departamentele de HR se intalnesc tot mai des cu fenomenul de ghosting, lucru care este extrem de enervant pentru cei care depun eforturi mari pentru recrutarea de personal, doar pentru ca, in final, candidatii sa dispara fara urma. De ce se intampla acest lucru? Motivele sunt multiple:
● Candidatii nu au fost impresionati in timpul interviului, fie de persoanele care au tinut interviul, fie de oferta propusa, fie de conducerea companiei, chiar daca, aparent, totul a decurs foarte bine.
● Este posibil sa fi primit o oferta mai buna de la o alta companie. De cele mai multe ori, un candidat aplica pentru mai multe posturi similare, in cadrul mai multor companii. In momentul in care primeste o oferta mai buna, cu siguranta o va alege pe aceea.
● Candidatul este posibil sa nu fi fost impresionat de postul respectiv inca din momentul aplicarii, dar a sperat ca interviul va schimba acest lucru.
● Candidatii considera ca este normal sa dispara fara urma, deoarece majoritatea departamentelor de HR fac acelasi lucru cand vine vorba despre candidati.
● Exista persoane care prefera sa dispara in loc sa dea explicatii, ceea ce se intampla atat in viata personala cat si in cea profesionala.
Fenomenul de ghosting in cazul candidatilor
Fenomenul de ghosting este mult mai comun in cazul candidatilor. Acestia au contact cu mai multe companii care ii anunta ca urmeaza sa fie contactati pentru urmatorul interviu, lucru care nu se mai intampla. Acest fenomen este la fel de enervant pentru candidati pe cat este de enervant pentru angajatori.
Se intampla ca dupa doua sau chiar trei interviuri sustinute in cadrul aceleiasi companii, moment in care, in mod normal sa urmeze interviul final pentru angajare, compania sa nu mai dea niciun semn de viata, chiar daca a promis ca va reveni cu un raspuns in urmatoarele zile.
Ce este de facut pentru a combate acest fenomen?
Multe companii considera ca este in regula sa nu mai dea niciun raspuns candidatilor care nu au fost selectati pentru urmatoarea etapa a interviului. Principalul motiv este acela ca angajatorii sunt prea ocupati pentru a pierde timpul cu acest lucru! Un lucru total gresit, care pune compania intr-o lumina proasta.
Chiar daca un numar mare de angajati sunt selectati pentru primul interviu, acestia trebuie anuntati printr-un mail ca nu au fost selectati pentru etapa urmatoare. Nu trebuie compus un e-mail diferit pentru fiecare persoana in parte, ci se poate folosi un template general.
De-a lungul anilor fenomenul de ghosting a fost intens practicat de catre companiile de HR, lucru care s-a intiparit in mintea candidatilor, care considera acest fenomen unul normal. Pentru ca lucrurile sa se schimbe, companiile trebuie sa-si schimbe atitudinea si sa dea exemple pozitive.
Traim in era vitezei! Companiile trebuie sa se adapteze vremurilor si sa nu lase candidatii sa astepte prea mult. Da, pot aparea probleme, interviurile se pot prelungi pe o perioada mai mare decat cea preconizata, insa anuntarea candidatilor ca urmatorul interviu va alea loc peste mai mult timp poate preveni acest fenomen neplacut, de ambele parti.