Cei mai buni sefi au perceptii diferite cu privire la locul de munca, la companie si la dinamica echipei. Lista de mai jos, realizata de Inc.com, enumera conceptiile care fac diferenta intre un sef bun si unul rau, din perspectiva angajatilor si a afacerii.
1. Afacerea este un ecosistem, nu un camp de batalie
Sefii „rai” vad dinamica pietei ca pe un conflict intre companii, departamente si grupuri. Ei construiesc trupe carora le ordona, vad in competitori niste dusmani si trateaza clientii ca pe niste teriotorii care trebuie cucerite.
Sefii extraordinari vad business-ul ca pe o simbioza in care companiile cele mai diverse au cele mai mari sanse de supravietuire si de prosperitate. Ei creeaza in mod natural echipe care se adapteaza usor in piete noi si care pot forma rapid parteneriate cu alte organizatii, cu clienti si chiar si cu competitorii.
2. O companie este o comunitate, nu o masinarie
Acei sefi de care se feresc multi angajati considera organizatia o masina cu angajati ca niste cuburi intr-o structura. Ei creeaza reguli rigide si incearca sa mentina controlul prin „impingerea unor parghii” si „orientarea navei”.
Sefii extraordinari vad in companie o colectie de sperante si visuri individuale, toate conectate catre un scop mai inalt. Ei ii inspira pe angajati sa se dedice succesului profesional si, in acelasi timp, succesului comunitatii, adica al organizatiei.
3. Management inseamna suport, nu control
Sunt sefi care isi doresc angajati care sa faca exact ceea ce li se spune. Sunt foarte atenti si intra in panica daca apare insubordonare, de aceea au tendinta sa creeze medii in care initiativa individuala este programata de mentalitatea „asteapta sa vezi ce are de spus seful”.
De partea cealalta, sefii extraordinari stabilesc directii generale si se pun la dispozitia subordonatilor astfel incat sa le ofere resursele necesare pentru ca acestia sa isi faca treaba bine. Ei imping luarea deciziilor in jos pe scara ierarhica - permit echipelor sa isi stabileasca propriile reguli si intervin doar in caz de urgenta.
4. Angajatii sunt egalii mei, nu copiii mei
Un sef rau va privi subordonatii ca pe inferiori, persoane imature in care pur si simplu nu poti avea incredere daca nu sunt controlate printr-un management de tip patriarhal. Angajatii observa aceasta atitudine si isi cheltuiesc energia prefacandu-se ocupati si acoperindu-si spatele.
Angajatii sunt cele mai importante persoane in companie, aceasta este atitudinea unui sef bun. Excelenta este asteptata de la orice persoana, indiferent de tipul jobului. Ca rezultat, angajatii de la toate nivelurile isi iau in mana propriul destin si au mai multe sanse sa faca performanta.
5. Motivatia vine din viziune, nu din teama
Sefii care vad teama – de pierderea locului de munca, de ridicol, de pierderea privilegiilor - ca o modalitate de a motiva oamenii, sunt cei nedoriti. Drept rezultat al aceastei atitudini, angajatii si managerii de acest fel devin incapabili sa ia decizii de risc.
Sefii extraordinari inspira oamenii sa vada un viitor mai bun si sa se vada ca parte din acesta. Drept rezultat, angajatii muncesc mai mult pentru ca se incred in obiectivele organizatiei, le place ceea ce fac si stiu ca vor impartasi recompensele.
6. Schimbarea inseamna crestere, nu suferinta
Sefii rai vad schimbarea complicata si amenintatoare, ceva pe care il adopta doar cand compania este intr-un moment foarte dificil. Ei amana, subconstient, schimbarea... adesea pana este prea tarziu.
Sefii buni vad in schimbare o parte inevitabila a vietii. In timp ce nu pretuiesc schimbarea pentru actiunea in sine, stiu ca succesul este posibil doar daca angajatii si organizatia impartasesc noi idei si noi modalitati de a face afaceri.
7. Technologia ofera imbunatatiri, nu automatisme
Tehnologia este vazuta de sefii rai in primul rand ca o modalitate de crestere a controlului managementului si a predictibilitatii. Acesti sefi vor instala sisteme centralizate de computere care dezumanizeaza si creeaza conflicte intre angajati.
De partea cealalta, sefii extraordinari vad tehnologia ca o modalitate de incurajare a creativitatii si a construirii de relatii. Ei vor adapta sistemele din spate la uneltele tehnologice pe care oamenii vor sa le utilizeze.
8. Munca ar trebui sa aiba si o doza de distractie, sa nu fie doar truda
Sefii rai adopta atitudinea ca jobul este, in cel mai bun caz, un rau necesar. Ei se asteapta ca angajatii sa aiba resentimente pentru ca trebuie sa munceasca, de aceea au tendinta sa se defineasca drept opresori, in timp ce angajatii sunt victime. Iar toata lumea se comporta in concordanta cu aceste definitii.
In acelasi timp, sefii extraordinari vad munca drept ceva care poate fi si placut si cred ca cea mai importanta sarcina a unui manager este, pe cat posibil, sa aseze angajatii in joburile in care se descurca si se simt cel mai bine.
Seful tau cum este?